Saturday, July 25, 2009

Pak Kaduk, دروس وعبار

Dalam pembelajaran kita secara formal di dalam kelas contohnya, kadangkala kita akan belajar suatu yg kita rasa kita tak akan terjumpa dengannya dalam realiti kehidupan. Contohnya, apabila kita belajar sejarah, penemuan batu bersurat dan bahan2 arkeologi yg lain, kita tak mungkin terfikir yg mungkin pada suatu hari kita akan 'terjumpa' sendiri dengan bahan2 arkeologi tersebut.. Tapi, boleh jadi benda itu boleh terjadi, tapi diadaptasi dalam bentuk konteks yg moden, bersesusaian dengan hidup dan zaman kita. Mungkin korang masih tak dapat tangkap apa yg hendakku sampaikan, oleh itu, teruskanlah pembacaan untuk mengetahui corak pemikiranku kali ini..

Mari kita lihat contoh lain pula. Aku yakin yg korang semua pasti pernah terbaca, terdengar, melalui ataupun mempelajari Prosa Tradisional, Pak Kaduk. Sebuah cerita bodoh yg ternyata sebuah kejahilan nyata yang mana, korang semua sudah tentu tak akan terfikir akan berjumpa dengan manusia seperti itu lagi pada abad ini. Aku juga sudah tentu terfikir benda yg sama, sangat mustahil wujud lagi seorang seperti Pak Kaduk dan aku memang tak pernah terfikir akan berjumpa dengannya mereka..

Namun, seminggu dua ini, baru ku tersedar yg tersanagatlah ramainya Pak Kaduk di dunia ini.. Bukan sahaja di Malaysia, malah juga di negara lain.. tapi, ku tersedar buat pertama kali memang di Malaysia.. yang mana tatkala aku menziarah rumah abangku yg menyebabkan ku berkesempatan menikmati hidangan yang disediakan Yahudi L.A apa yang dipanggil sebegai nikmat televisyen. (rumahku tak wujud televisyen)..

Sebelum aku pergi lebih jauh, aku rasa lebih baik kita buat muroja'ah sikit tentang cerita Pak Kaduk ni.. Aku taknak lah highlightkan yg dia ada isteri yg cantik dan taat apa saja kehendak suami walaupun permintaan bodoh, aku jugak taknak lah sebutkan yg baju dia terkoyak bila dia melompat kegembiraan, jugak tak nak sebut yang kekurangbijakannya menukar ayam dengan si Raja.. Tapi apa yg nak aku tekankan di sini ialah "menang bersorak, kampung tergadai".. Ini apabila dia terlupa yg dia telah menukarkan ayammnya dengan si Raja sebelum perlawanan. Jadi, apabila ayamnya yg asal mengalahkan ayam si Raja yg asal, die melonjak kegembiraan kerana sangkanya menang, padahalnya kalah..

Jadi, korang mahu tahu siapakah Pak Kaduk zaman moden yang aku jumpa dan lihat?



Bagaimana? Setuju atau tidak?

"Menang bersorak, kampung tergadai" kan sesuai gila dengan frasa tu. Lihat saja berapa ramai RAKYAT MALAYSIA yg bersorak gembira bila Rooney & Nani gol.. Itu semua jelas.. Mereka ada ciri2 Pak Kaduk seperti ini:

-Lupa mana satu pihak yg patut mereka sokong.
-Bersorak atas kemenangan org lain.
-baju koyak bila terlompat kegembiraan

Aiyy.. tak sangka zaman la ni pon ade jugak orang mcm Pak Kaduk. Bukan di Malaysia saja, malah di mana2 tempat pun.. Untuk lebih banyak lagi highlight bagi Pre-Season friendly bagi kelab2 Inggeris, boleh pergi ke SINI..

Mengapa jadi Pak Kaduk?

Setelah berfikir untuk kesekian kalinya, aku tak hairan apabila mereka sanggup "bersorak menang kampung tergadai" dengan meninggalkan menyokong mana yg lebih berhak bagi mereka. Mengapa?

Ini kerana, jika dalam perkara yang melibatkan agama pun mereka boleh buat begitu, apatah lagi yg sebegini? Buktinya?

Bukti terbaik adalah dalam hiburan.. Aku bukannya apa, dan banyak kali rasanya aku terbitkan bab ni. Tak puas hati, aku cakap bende ni lagi sekali. Mereka dengan tanpa rasa serba salah melebihkan lagu2 Inggeris Barat nyanyian Kafir L.A daripada lagu2 nasyid, tak kira temporari atau tidak.. Bukan sikit punya genre nasyid ada sekarang, malah dalam bentuk band, pop, rock, hiphop, semuenye ada, aku jamin. Kalau korang tak jumpa boleh meh tanya aku.. Masalahnya, walaupun dah ada semua ni, kesemuanya yg menjadi mereka lebih berhak utamakan nasyid daripada lagu, sebaliknya mereka lebih mengutamakan lagu2 barat nyanyian Kafir laknatullah..

Tak nak mengaku? Janganlah tipu diri sendiri. Check saja diri sendiri balik, berapa banyak nasyid hang ada bandingkan dengan lagu2 barat nyanyian Kafir L.A.. Kalau ye pun lebih banyak, hang selalu dengar mane satu.. Itu semua tepuk dada tanya diri sendiri lah.. Takkan semua nak aku sebut.. payah la hidup..

Itu baru aku sebut hal hiburan, belum masuk bab2 lain yang lebih sensitif.. Contohnya dalam berpolitik, yang mana sebagai orang Islam, lebih berhak anda pilih yang membawa mesej Islam, bukannya bangsa.. Tapi nak buat macam mane ye dak? Dah anda semua memang suka pilih yang anda tak patut pilih.. Pak Kaduklah katakan..

(dah lama tak terbitkan tulisan ringan dan sempoi.. Maaf bagi anda yg lebih gemar tulisan skematik daripada tulisan begini.. Apa2pun, moga mendapat manfaat, tak kira sempoi atau skema.. Sekian)

5 comments:

hAmBa Allah yg h!nA said...

aisyeh~~

cam ad t'kena j..ngeh3~~

pe2 pun mantop pnulisanmu!!

ammar93 said...

‘Umar al Khattab RA berkata kepada sahabatnya:

“Impikanlah! ….”Aku mengimpikan negeri ini dipenuhi RIJAL seperti Abu Ubaidah al Jarrah, Muaz bin Jabal dan Salim (hamba Abu Huzaifah). Lalu aku meminta tolong dari mereka untuk meninggikan kalimah Allah.”


bgs2 trskn berfikir utk masalah umat...smg kiter tergolong dlm golongan rijal yg diimpikan oleh umar al-faruq

+akufobia+ said...

ngaa.semoga lebih manfaatnya.

Anonymous said...

bismillah

bagus analogi anta,x pernah terpikir pn..truskan usaha wahai syabab

manusia dodol.. said...

'Takkan semua nak aku sebut.. payah la hidup..'

hm.. satu frasa dan ayat yang menarik.. aku suka!! hahha,,