Wednesday, December 31, 2008

Itulah mereka.. Kita?


Pada mulanya sedikit malas, bukan apa. sudah banyak yang mengulas, malah terasa diri ini langsung tak layak untuk menyentuh pasalnya dek kerana teruja dengan ulasan2 lain, namun begitu, semakin lama semakin ramai yg mengasak.Katanya nak lain daripada yang lain. Huh! Tiada lainnya.. Namun sebagai penulis blog rasa tak sampai hati pula mengecewakan, maka saya pun membuat keputusan menulis apa saja yang hendak ditulis tentang situasi ummat islam sekarang yg genting sudah tentunya di GHAZZA..

Maka, dengan keputusan undian memihak kepada penggunaan 'SAYA', maka dengan ucapan terima kasih kpd sesiapa yg sudi mengundi, bermulalah saya menulis.. (erk.. masih x biasa)

(Anda dinasihatkan membaca sambil mendengar samada lagu dr youtube di atas ataupun Try Not To Cry drpd iPod di sebelah)Terdengarlah kita akan segala suara2 sumbang mengutuk, mengeji, malah carutan juga tak kurang kedengaran. Sambutan Maal Hijrah ummat islam telah dicalarkan! Bagaimana ini sudah berlaku. Sehingga kini redha masih belum kunjung tiba. Entah bila.. Dari berbagai tempat, sudut dan situasi, kutukan demi kutukan terus dilontar.. Entah kepada siapa. Ada yang mensasarkan Ehud Olmert, Perdana Menteri Israel yang durjana itu, ada juga yg menelunjukkan jari hantunya kepada Presiden yg belum lagi memegang apa2 kuasa lagi iaitu Si Hitam... Tak lupa juga yg masih mengenangkan 'jasa' manusia bernyawa liat yg x guna, Ariel Sharon.

Maka berkata diriku.. (eh! saya..) "ya! kutuklah lagi.. kutuklah lagi! Lagi!! Lagii!!"

Maka, dengan kutukan itu, teruslah si sengal Zionis menjadi2 membantai penduduk Ghaza yang lemah tak berdaya kesan blockade yang telah dijalankan setahun yang lebih.. Selama setahun bantuan tersekat, makanan, minuman, langsung tak mencukupi, maka genap setahun ranaplah Ghaza.. Ya! bersama teriakan kutukan dari seluruh dunia tadi..

Argh! Zionis.. Apa yanng mereka tahu dengan kutukan? Bukankah memang sepanjang hidup mereka disaluti dengan kutukan. Bak kata pepatah "alah bisa tegal biasa".. Ya, itulah Zionis.. Lalu, apa gunanya mengutuk, mencela,mencaci, mencarut sekalipun menggunakan bahasa yg murni (seperti saya). Adakah menharapkan kutukan itu menggoncang perasaan perasaan sang Serigala? Jeritlah kutukan ana sekuat hati, sekalipun bergoncang lalu pecah gegendang telinga mereka, nescaya selagi tidak kehabisan peluru akan dimuntahkan semuanya.

"Apa yang dibenci sangat kau ni pasal orang mengutuk? bIarlah mereka? sekuarang2nya bersuara juga.." begitulah yg menerjah layar benak anda.. Ya semestinya bengang..

Tanpa ada seorang pun yang mengetahui, seminggu sebelum serangan dilakukan sebenarnya sang Zionis jahanam sudahpun meminta restu dengan negara sekutu mereka. Jadi, bila serangan dilakukan semestinya bermakna restu sudah diberi.. Oh! mengapa anda tidak perasan sama sekali..

"Apa kena mengenanya dengan kebencian terhadap kutukan.." soalan cepumas berlegar lagi.. waduh!

Benci kerana baru sekarang anda mahu mengutuk! Benci juga kerana baru sekarang baru anda perasan! Benci juga baru sekarang anda baru sedar! Apabila dah diserang baru mahu melihat, baru mahu ambil tahu, baru mahu memekik,melolong,mengutuk sana, mengutuk sini.. Tidakkah langsung dia sedar akan kewujudan Zionis laknat ini sememangnya dah lama.. Kenapa baru berusungguh2 lontarkan mebencian hari ini? Jelas nampak yg baru sekarang perasan akan hakikat Zionis dan Palestin.. Mungkin juga tahu sebelum ini, tapi hanya menmandang sebelah mata.. Negara orang katanya.. bukannya Malaysia..

Tambah lebih lagi apabila pemimpin2 negara 'islam' langsung hanya mengambil tindakan berbincang dengan Amerika Setan.. Katanya berunding untuk pujuk sang pengikutnya itu Zionis supaya berhanti.. Sengal! Saya sejujurnya teramat pelik.. Sudahlah Ghaza disekat bantuan sejak setahun lalu, diserang pulak lagi.. Mahu pula harapkan Amerika Setan itu membantu.. Wei! pemimpin islam.. Bangunlah! hang tuh pemimpin.. kami ini memang layaklah hanya sekadar menghantar memorandum kepada kedutaan sahaja KERANA KAMI TAK PUNYA KUASA.. Yang ada kuasa itu masih lagi mengharapakan Amerika Setan itu.. Jika Amerika mampu kerahkan segala anak mudanya untuk pergi ke Iraq, mengapa Malaysia tidak sahaja megerahkan anak2 muda islam untuk dihantar ke sana.. Sebetulnya bukan megerah, tapi membuka peluang..

Ketika ini barulah kita dapat lihat siapa yang hanaya berani terpekik melolong di kedai2 kopi mahpun di konti Radio ataupun pejabat Perdana Menteri dan siapa pula yg berani betul2 untuk menolong.. Jangan hanya tahu megutuk sahaja! Bantulah..! Adakah semua yg mengutuk itu berani untuk pergi jika dibuka peluang.. Huh! berani cakap saja.. Tambah satu lagi point pembencian terhadap sang pengutuk.Cerita lebat saja.

"Setiap dosa yang dilakukan oleh ummat islam di seluruh dunia menyebabkan kelambatan pembebasan Palestin!"

"Mengarut saja", benak salah seorang daripada anda menelah.. Bukan mengarut, namun hanya menciplak mutiara2 daripada seorang Syeikh di Mesir yg disampaikan oleh seorang akh.. Arghh! Benar2 menusuk kalbu.. Benar2 mengena.. Hati gundah. Seluruh ummat islam memainkan peranan, dan pastinya anda semualah yg menyebabkan mereka bertambah sengsara. Amerika dan Zionis? Itu memang sudah menjadi fitrah semulajadi mereka. Tak payah disebok2 lagi. Yang penting kita.. Ya! Kita.. Seluruh ummat islam.

"Jangankan anda menyangka kami ini mengharap duit2 anda semua, harta2 anda, asset anda serta baju2 anda.. Itu semua bukan apa yg kami harapkan dan kami tidak pandang sama sekali.. Apa yang kami harap sampai kepada kami hanyalah kain2 kafan daripada kamu"

Teruskan perjuangan ini ya mujahid,
walau nywa melayang,
kau tetap hidup di hati,
doa kami mengiringi jasadmu,
hati kami bersama bumi Palestin.

Usah ditakuti mati itu kerana mati itu pasti,
kaulah hero kami,
kerana kau tak takut mati,
kau tak takut apache dan F-16,

Perjuangan jihadmu bersam Allah,
Palestin milik Allah,
Allah berkuasa mutlak ke atasnya,
jihadlah sepenuh hati,
kami tahu kau tak takut mati.

Hai komuniti dunia,
hai PBB,
Hai OIC,
apakah kalian ada mata tapi buta?
apakah kalian ada upaya tapi tak terdaya?

Bantulah mereka walau hanya doa sesaat,
bantulah pejuag mujahid ini,
kerana merekalah yang mempertahankan Al-Aqsa,
kerana merekalah penjaga maruah umat Islam kini,

Di mana Mahmoud Abbas???
Di mana Salam Fayyed???
Di mana tentera Fatah???

Kenapa hanya ada Ismail Haniyeh???
Kenapa hanya ada pejuang HAMAS???

Teruskanlah berjuang kalian semua,
Teruskanlah perjuangan suci,
Lailahailallah
Wa asyhaduannamuhammadarrasulullah
Allahuakbar!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uh!! La Tahzan ya Ghaza!! Ma'akallah...


BACA SELANJUTNYA..

Tuesday, December 23, 2008

Pandai, atau Soleh?

"Saya berhasil mendidik orang yang cerdas, tapi saya belum berhasil mendidik mereka menjadi soleh.”

Tersebut ialah satu perkataan yang terucap keluar daripada seorang tokoh endon bernama Nurkhalis Saleh tak berapa lama sebelum malaikat maut mencabut nyawanya yg byk disumbangkan untuk agama Allah..

Jadi, memandangkan sekolah2 seluruh Malaysia akan membuka tirainya tak berape lama lagi, tambahan pula sudah ramai budak2 sekolah yg semakin memenuhi ruang pasaraya bersama mak bapak yg sebenarnya risau duit poket mereka habis dek barang2 baru anak2 mereka, maka rasanya elok ku timbulkan post ini...

Mengulas mengenai perkataan di atas bukanlah benda yg mudah pada zaman sekarang, walaupun hanya perkataan yg ringkas pada pendengaran, namun bagi mereka yg melihat dengan mata hati ia mempunyai 1001 makna yang semestinya amat berkait rapat dengan dunia ini yg bagiku semakin tidak menentu..

Bermula dengan adikku yg boleh dikatakan berjaya mengecapi nikmat 5A dalam peperiksaan UPSR.. Fullamak.. bukan main suka lagi dia apabila banyak mendapat pujian serta hadiah.. Semuanya daripada orang luar, sedangkan mak aku hanya ucap alhamdulillah sujud syukur.. Malah, mak aku risau dan sedih melihat adikku dipuji2 oleh orang lain.. Bagi anda mungkin pelik, kenapa mak begini.. Mak aku sebenarnya risau yang adikku naik martabat ujub serta riak tak lupe juga takabbur.. Mak aku terangkan kat aku lagi, 'orang perempuan ni hati dia lain.Kalau dapat pujian mesti rasa bangga yang teramat'. Secara tak langsung aku dapat tahu yang orang perempuan ini suka riak.. (hahaha.. akhowat di luar jangan marah! ini perkataan mak sendiri). Ini kerana adik beradik aku hanya terdapat seorang perempuan.. Dan peristiwa ini banyak membuka minda aku sebenarnya..

Ianya menunjukkan betapa masyarakat sekarang ini meletakkan agama itu dalam kehidupan mereka. Mungkin sekali ramai yang tidak perasan, tapi adalah amat tersisih agama ini pada pandangan masyarakat..Sebagai contoh paling senang..

Ramai orang akan bertanya kepada anak2 rakan mereka atau saudara mereka yang darjah enam "UPSR dapat berape?" Namun tak ramai yang tanya PSRA (kalau Selangor, kalau negeri lain bergantung kpd jabatan agama negeri) dapat pangkat ape.. Ntah2 ramai yang tak tahu kewujudan periksa agama ini..

Dan, banyak hadiah yg akan diterima oleh mereka yg dianugerahkan 5A dlm UPSR, namun berapa ramai yang dapat hadiah disebabkan dia mendapat Mumtaz dalm peperiksaan agama?(PSRA jika Selangor, yg lain bergantung kpd jabatan agama negeri yg berkenaan)

Anda akan disoal bertubi2 apabila anda mendapat keputusan cemerlang dalam SPM dan memutuskan untuk terbang ke luar negeri menggunakan biasiswa JPA ataupun MARA untuk belajar perubatan, namun jika anda berkata anda mahu menyambung ke tingkatan6 bagi mendapatkan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM), maka itu adalah jawapan kepada soalan terakhir yg diajukan kpd anda..

Mungkin anda berasa ini ialah biasa, namun ia sudah cukup menunjukkan betapa materealistiknya masyarakat kita yg semakin menjadikan agama itu sebagai hanya sampingan kepada hidup sahaja.. Dalam hal ini, sebenarnya peranan mak bapak itu sendiri amat penting. Tanya saja berapa ramai yg menyuruh anak mereka mendalami agama, yang hanya tahu cemerlang akademik dan belajar bersungguh2.. Sekali lagi, agama itu ibarat sampingan semata2..

"Ntahlah.. mak saya pentingkan akademik. Saya terpaksa ikut jelah.."

Bukannya satu atau dua kes yang mana ana dapat jumpa mereka yang terpaksa bertarung dengan mak bapak sendiri dalam kehendaknya untuk menjerumuskan diri dalam bidang agama. Ada yang dilihat berbakat besar dalam bidang ini, hanya meninggalkan untuk mengecapi kenikmatan akademik.. Bukannya tidak mahu ada sesiapa mengambil akademik, lantas itu dalam tempoh 20 tahun lagi tiada doktor2 yg bertugas di hospital kerana semuanya hanya mahir agama, tetapi cukup geram dengan penerimaan masyarakat terhadap mereka yg cemerlang dalam agama berbanding yg cemerlang dalam akademik..

Lebih2 lagi sekarang ibu bapa sudah pandai mecampakkan anak2 mereka ke arah yg bertentangan, maksudnya jika anda lihat, ibu bapa sekarang, jika anak mereka jenis pandai2 yg genius2, maka hantar ke sekolah yg cemerlang akademik dan sentiasa mengambil berat akan kebajikan mereka. Manakala jika ada anak mereka yang agak2 bodoh2 ubi, maka terus dicampaknya ke mana2 pondok untuk mendalami ilmu agama.. Katanya jika dah bodoh pergilah belajar agama, yang pandai belajar akademik.. Jadi, maknanya dalam masa 20-30 tahun lagi yg menjadi mufti2 atau imam2 adalah di kalangan mereka yg bodoh? Ke mana ummat islam yang genius? Itu semua hanyalah melihat agama dari tepi mereka secara jeling2 sahaja.. Mengapa tidak yg genius2 dan cerdik serta pandai ini dimasukkan ke dalam bidang agama? Bukankah menjadi sumbangan yg besar kpd islam? Tunggan terbalik dunia ini dibuatnya.. Aiiiyyy...

Anda mungkin berfikir saya hanyalah pandai membuat andaian2 kosong yg tidak berasas belaka.. Dengan menemui satu atau dua situasi, maka cepat shaja otak si Alfateh ini berfikir bukan2..

Sejujurnya semua ini pernah diakui dan diperkatakan sendiri oleh seorang mak bapak kepada saya dan dengan bangganya mempertahankan prinsip 'bodoh untuk agama, genius untuk akademik' itu.. Jika tidak kerana kesabaran yg tinggi, sudah lama buku lali ini berfiosil di pipinya.. Bukan sahaja mak bapak, bahkan pernah member rapatku sendiri yg menyatakannya... Siap mengutuk2 si Ketua Peajar sekolahnya yg menyambung pelajaran ke STAM..

Bagaimana rasanya islam nak tertegak di muka bumi ini dengan reaksi dan sangkaan masyarakata seperti itu? Adakah terjamin untuk zaman kita terdiri daripada generasi yg membantu ke arah kemenangan islam yg memang sudah dijanji? Aduhai.. Masyarakatku..

Akhir kata, "cerdik/genius/cerdas/pandai itu tidak bererti jika anda tidak alim agama.. sesungguhnya sebaik2 kamu ialah mereka yang belajar AL-QUr'an dan mengajarkannya.."

BACA SELANJUTNYA..

Sunday, December 21, 2008

Sungai dan Insan

Subhanallah, cantik sungguh sungai yg diciptakan oleh Al-Khaliq...

"Allahlah yg telah menciptakan langit dn bumi dn apa yg ada antara keduanya..." (al-jumuah:4)

Alhamdulillah bini'matil Islam. Alhamdulillah di atas segala kurniaan yg telah Allah berikan yg sesungguhnya benar-benar banyak sehingga tidak dpt dihitung walau menggunakan seluruh jari yang ada pada manusia di dunia termasuk jari kaki atau menggunakan akal yang ada pada setiap manusia nescaya tidak mungkin akan dapat dihitung atau dikira betapa besar dan banyaknya nikmat yg dikurniakn olh Al-Khaliq kpd kita.

"sekiranya kamu menghitung nikmat yg diberi oleh Allah maka nescaya kamu tidak akan mendapatinya..."

Berlalulah suatu hari yg mana diizinkan oleh Rabb maha berkuasa untuk diri mengunjungi ke sebuah tmpt yg sngt nyaman dgn flora dn fauna yg masih terjaga dn udara nyaman yg tidak dicemari dgn asap mobil-mobil dn terhindar dr kesesakan manusia yg sibuk mengejar karier yg diminati ke sebuah sungai yg agak jauh dari kediaman diri.

bersama beberapa orang rakan yg sangat diaksihi yg senantiasa membantu diri agar tsabat atas jalan yg sangat-sangat sukar ini diri mendapat pelbagai pengajaran yg ign dikongsi bersama semua pembaca agar ilmu yg cetek di kepala ini akan di tambah oleh ilahi.

Mgkn perkongsian ini akan diberi dr beberapa perumpaan agar pembaca dpt brfikir sedikit dn dpt mengambil pelbagai perumpamaan dr setiap kejadian atau setiap tempat yang kita lalui dlm seharian hidup kita.


1.

"Sungai ini diibaratkan seperti jalan menuju matlamat kita yang mana akan kita lalui setiap point yang mana ana ibaratkan dia air terjun. Kita akan lalui beberapa tempat air terjun sebelum tiba di puncak yg tertinggi yg mana di puncaknya kita akan mendapat air yang sangat jernih dan udara yang sangat nyaman. Namun, bukannya mudah untuk melalui setiap point sekiranya tiada matlamat yang jelas dan mujahadah yang tinggi.

2.

"ana umpamakan batu-batu besar ni seperti insan yang punyai jati diri yang besar dan punyai iman yang kuat manakala derasnya air sungai diibaratkan seprti derasnya jahiliyyah yg menjalar setiap manusia zaman ini. Walau sederas mana air sungai itu namun batu-batu besar ini mampu menahan dari hanyut bahkan boleh masuk kedalam masyarakat sungai. Manakala pasir yang banyak itu ana umpamakan seperti ummah sekarang yang mana walaupun dalam kuantiti yang banyak tapi tidak dapat menahan antara satu sama lain bahkan hanyut semuanya di bawa arus."

3.

"Ana impikan pemuda yang mana dirinya seperti air terjun yang menjunam ke dasar yang mana auranya bisa menggegari tubuh manusia yang mendekatinya. Walaupun tidak pergi ke bawahnya namun auranya sudah cukup untuk memberi kesan kepada hati-hati yang berdekatan dengannya."

4.

"Ana teringin nk jd mcm sungai yang mana ia tetap mengalir walaupun pelbagai halangan di hadapannya dan x pernah putus asa sehinggakan batu yang besar gadabak pun hanyut dengan aura yang deras sehinggakan ada lubang besar di batu-batu besar."

Astaghfirullah, ada bnyk lg seenarnya tp dh lupa. Mungkin sebab terlalu lama simpan dah bertakung dn keruh dh jadinya. Apapun, moga perkongsian ini dapat meningkatkan pemikiran kita dikala melihat ciptaan Allah yang maha kuasa.

"tidakkah kau menciptakan ini dengan sia-sia. maha suci engkau maka peliharalah kami dari siksa api neraka."

"Apakah kamu tidak melihat?"

Wallahhualam....

BACA SELANJUTNYA..

Thursday, December 18, 2008

Argh!! Tak kena!

Rasanya tak terlewat untuk ana membincangkan tentang perkara hangat 'si Hero' Negara Arab, mungkin juga seluruh ummat islam dan tak mustahil juga seluruh dunia yang memberanikan diri menggunakan sepenuhnya kesempatan sebagai seorang wartawan untuk meletakkan tahap seorang pemimpin dunia yg disanjung tinggi kepada tahap yg lebih rendah drpd tapak kasutnya sendiri.. Begitulah kejadian yg menggemparkan seluruh dunia, bahkan ana yg tiada TV di rumah ini pun diberi kesempatan oleh Allah untuk melihat berita tersebut gara2 adik-beradikku yg mahu mengikut ayahku 'outstation' di K.Terengganu.. Hasilnya ana terlambat untuk mengulas kejadian ini.. Namun begitu..

Namun begitu, ana tak mahu sesekali ketinggalan untuk membincangkan perkara ini.. Lebih lambat, lebih banyak lagi pendapat2 org yg dapat kita lihat, lantas simpulkan, malah sehingga sekarang, reaksi2 dari seluruh dunia lgsg tak terkejar oleh wartawan kita untuk mendapatkn maklumat..

Yang terbaru,rakyat US membuat aksi sokongan kepada Wira Muntazer Al-Zaidi dengan membaling kasut ke arah Whitehouse..


Menarik... Apa kata kita dengar kata2 rakyat US ini..

Seorang rakyat US, Tighe Barry memakai kostum banduan bermukakan Bush, kemudian dibaling beramai2 oleh rakyat yg menyokong Al-Zaidi.. Kata Tighe Barry,

"Saya melakukan ini untuk main2 saja. Kalau saya benar-benar seorang Bush, saya lebih baik mati dan masuk neraka. Dia) manusia yang takder hati,"

Kata rakyat US yg lain,"Sungguh memalukan, Zaidi diancam hukuman dua tahun penjara karena dianggap menghina Bush, sementara Bush yang jelas-jelas bertanggung jawab atas kematian 1,5 juta rakyat Irak dan kematian 4.200 tentara AS serta 5 juta rakyat Irak yang menjadi pengungsi, tidak dihukum. Bush lah yang seharusnya dihukum dan diseret ke pengadilan sebagai penjahat perang."

Cukup setakat itu.. rasanya banyak lagi susulan daripada kejadian yg tak disangka ini.. Tetapi ada juga manusia yg menanggap ianya hanyalah satu lakonan yg telah dicadang oleh Bush kerana lihat Bush seperti dh bersedia untuk menghadapinya.. Siap boleh dua kali elak lagi tuh.. huhuhu.. hebat! Anyway, Wallahua'alam..

Seperti kebanyakkan orang, ana tahu anda semua pasti berasa tersangat-sangat-sangat geram apabila Bush mengelak kasut itu.. Paling kurang pun kena telinga pun jadilah.. Tetapi sayangnya sikitpun tak kena.. Rasanya ramai antara kalian yang rasa.. "Aiii..!! kalaulah aku yang baling tuh.. perghh! dah kene dah.."

Jadi, anda nak lepaskan geram? Balinglah sebanyak mungkin kasut ke arah Bush dengan melayari web INI.. Bukan sahaja anda dapat merasakan baling ke arah Bush, malah anda boleh lihat ranking anda dan juga negara anda.. Dan buat masa ini balingan terbanyak ialah daripada US sendiri diikuti Perancis, Australia, dan kemudian barulah Arab Saudi.. Ke mana Malaysia? Tiada lgsg dlm Top25.. hahaha.. Jumlah keseluruhan balingan yg mengenai Bush ialah 35321299 balingan.. Wah! secara puratanya 31773766 balingan sejak website ini dibuka.. Dasyat!
BACA SELANJUTNYA..

Sunday, December 14, 2008

Karaoke, satu budaya baru?

Si anak dan ayahnya melangkah menuju ke ruang tempat duduk yg tersedia untuk para tetamu selepas berjabat dengan tuan rumah.. Makanan diambil dan bersedia untuk menjamah. Kedua2nya kelihatan berusaha sebaik mungkin untuk mejamah makanan dengan penuh selera.. tetapi tewas.. Ini kerana suarau serak2 orang tua yg kedengaran memecah gegendang telinga setiap orang di kawasan itu melalui corong speaker besar, dan juga orang yg bertanggungjawab menguruskannya, yg mungkin lebih dikenali sebagai "DJ"..

Si anak kelihatan resah. Mungkin bertalu2 carutan yg keluar di lubuk hatinya yg tak kedengaran oleh telinga.. manakala si Ayah tetap cool, meskipun ketidaksenangan itu jelas di wajahnya.. Si anak memandang Ayah.. si Ayah pula mengangguk sambil terus bangun mengorak langkah ke arah tempat microfon dan 'DJ' dengan pastinya.. Si anak mengorak senyum..


"Adik, nak microfon sekejap boleh tak?"

"Boleh sangat..Pakcik nak lagu ape?"

"Err... tak payah susah2.. pakcik nak cakap je.."

"erk!..ok2."

Dan buat pertama kalinya sejak majlis Kenduri Perkahwinan itu bermula pagi tadi, dan setelah sejumlah orang mengumandangkan dengan sumbang lagu2 yg dipilih mereka, kali ini seluruh tetamu berpeluang mendengar tazkirah ringkas, tapi pedas dan tepat menuju ke lubuk hati masing2..

--------------------------------------------------

Itulah realiti yang berlaku.. dan semestinya aku adalah si anak dan si ayah ialah ayah aku yang tercinta. Untuk pengetahuan, ayah aku memang agak kerap melakukan seumpama itu pada majlis2 perkahwinan yg dihadirinya terdapat karaoke, lebih2 lagi jika tuan rumah itu adalah keluarga sendiri ataupun kenalan yg agak rapat.. Lagi lama, dan lagi mendalam..

Sejujurnya aku sebagai anak kpd ayah yg berani ini memang kecut perut dan menggigil juga apabila ayah pertama kali membuat perkara itu.. Pertama kali ayah buat begitu pada majlis saudara terdekat.. Almaklumlah, ketika ramai muda-mudi yg sudah siap beratur menunggu giliran untuk menayangkan suaranya yg tak kemana itu, dengan si 'DJ' yg tersedia dengan menuggu masa untuk memberi komen selepas itu, tambahan lagi tuan rumah yg sudah bersusah payah menjemput 'DJ' yg entah dari mana dengan bayaran yg sudah ditetapkan, pastinya ia adalah suatu perkara yg agak berisiko.. Namun, yg benar tetap benar..

Sebenarnya, aku pun pelik dek kebangkitan budaya karaoke di dalam Majlis Perkahwinan sejak kebelakangan ini.. Apabila dikira2 balek, 3 daripada 4 Majlis Kenduri Perkahwinan yg ku kunjungi pada cuti sekolah ini mengandungi karaoke.. Memang tak dapat dimaafkan.. Tapi, bila difikirkan kembali hikmahnya, nampaknya Allah memang suruh ana buat satu post khas untuknya.. hehehe..

Tak payah susah2 kita terjun ke dalam Kaedah Feqah ataupun perbahasan Feqah Kontemporari untuk menyelami dgn mendalam bab ini.. Alat muzik bertali dan bertiuplah, suara perempuan, pergaulan, waqi' semasa dan macam2 lagi.. Cukup sekadar membincang kesan2 buruk dalam masyarakat 'so SIAL' ini yg semakin lame semakin jauh dari Tuhan..

Apabila kali pertama aku berjumpa dgn majlis yg sedemikian, terasa lawak dan mahu gelak.. Entah ape2 terjerit2 macam beruang sarkas.. Langsung tak sarkastik.. Yang muda mudinya langsung tak tahu malu.. Agaknya orang zaman sekarang memang semuanya jenis tak tahu malu.. Tapi, bila cakap dia tak tahu malu tahu pulak nak marah.. Itu boleh lagi.. Paling aku tak tahan bila ada golongan2 warga emas yang tua2 nih .. alamakk.. Nak mengumpat nanti takut katanya kurang ajar dengan orang tua.. Sudahlah bab orang tua..

Masalah paling besarnya karaoke ini yang rasanya dapat diterima oleh semua jenis lapisan masyarakat ialah menganggu conversation ataupun perbualan ketika Majlis.. Almaklumlah, sekian rakan dan taulan yang sudah berabad tidak bersua,cikgu2 waktu sekolah dulu, dan juga rakan main gasing sama2 dulu waktu kecik yg mana ketika itulah baru kita dapat bersua muka.. Ini amatlah kerap terjadi apabila ayahku ada Majlis Perkahwinan di kampungnya.. Dan inilah 'main point' ayahku tiap kali tazkirah free nya menjadi 'halwa' telinga special tiap2 orang yg menjadi tetamu..

Sudahlah tak sedar diri yang suara itu hanya layak sebagai 'penyumbang' suara semata2.. memecahkan gegendang telinga para tetamu je.. Aku pun pelik kenape perkara ini boleh diterima oleh orang.. Telinga diorang pekak ke ape? Patutlah sekarang amatlah susah masyarakat nak terima Islam.. Hati dah keras dek muzik2 dan hiburan yg tak bertapis dan berlebihan lagi pulak keterlaluan..

Katanya nak berkaraoke ini nak tenangkan fikiran..

Ibnu Qayyim pernah menegaskan bahawa dalam hati itu terdapat kekalutan yang tidak boleh diperbetulkan kecuali dengan mengadap kepada Allah


1. Dalam hati itu terdapat sifat liar yang tidak mungkin dihilangkan kecuali dengan berjinak-jinak dengan Allah

2. Dalam hati itu terdapat rasa dukacita yang tidak mungkin dihapuskan kecuali dengan merasa gembira dengan ma'rifat terhadapNya dan juga benar dalam bermuamalah dengannya

3. Dalam hati itu terdapat perasaan keluh kesah yang tidak mungkin ditenangkan kecuali dengan berkumpul dan menumpukan diri kepadanya

4. Dalam hati itu terdapat kegolojohan dan penyesalan yang tidak mungkin dipadamkan kecuali dengan redha dengan perintah, larangan dan qada' Allah dan menahan sabar menghadapi perkara tersebut sehinggalah ke masa pertemuan denganNya

5. Dalam hati itu terdapat rasa kepapaan yang tidak mungkin disekat kecuali dengan perasaan kasih dan penyerahan diri kepadaNya,berterusan berzikir dan kebenaran keikhlasan kepadaNya. Jika dikurniakan dunia dan segala kandungannya kepada hati yang dihidapi perasaan papa maka ia tidak dapat menghilangkan perasaan tersebut.

Tak dapat nak tulis banyak2.. Sebok sket skang, tapi akhir kata harapnya budaya Karaoke tak terus menular dan terus menjangkiti msyarakat Malaysia yang telah cukup banyak dengan hiburan.. Janganlah calarkan majlis yang asalnya Sunnah ini dengan kemurkaan dari Tuhan..
BACA SELANJUTNYA..

Friday, December 5, 2008

Wayang, Oh...Wayang

Maka, menulislah orang yg menulis akan kehendaknya mendengar pendapatku yg hina ini tentang wayang..

Katanya:
mohon enta menulis ttg
hukum tgk wayang.
maklumlah, cuti ni ramai
yg menjadikan wayang rumah
kedua mereka..bminat nak
membaca a piece of your
mind about this wayang
thing.

Dengan itu, bermulalah ku memerah kepale otakku yg berselirat ini dengan pelbagai idea2 yg mungkin boleh masuk akal setiap manusia yg menjenguk blog ini, drpd Malaysia sehingga ke Ivory Coast..

"Eh, ape salahnya pergi tengok wayang? Bukan nk tengok orang pun... Kita nk tgk cerite.."

"ape la kau nie, stakat menonton wayang je..bukan pi wat maksiat pun..zaman2 mcm nie pun ade org kolot lagi..wei, kau tgk zaman la!! ..."

"kteorang menjaga hak cipta orang, jd tak beli CD cetak rompak untuk tgk.. pgi jelah wayang.."

Begitulah kata mereka2 yg 'tak kolot' dan mengikut peredaran zaman.. Secara umumnya hanya berkisar kpd hujah "bukan buat ape pun".. cuma alasan yg terakhir tuh sedikit maju dan moden.. Namun hakikatnya alasan tetap alasan..

Bercakap tentang hukum, bukanlah suatu yg mudah dan boleh dikupas2 oleh manusia sepertiku ini. Yang tahu hanya mengupas kulit epal yg disembur racun untuk menjaga kesihatan.. Namun, memutuskan suatu hukum amatlah jauh sekali kelayakan. Tetapi, ana tetap akan menyimpul2 drpd pengalaman dan pembacaan serta ilham yg mencurah.. Namun, apabila pertama sekali orang bertanya tntg wayang,ana kana bertanya pergi dgn siapa.. Jika dgn kawan2 maka jawapan biasanya, "tak boleh".. Tetapi, seperti biasa...orang pasti nakkan yang peling ringan.. Biasalah, ummat zaman sekarang.. Pasti nak yg paling ringan dan mudah.. Supaya nafsu mereka dpt dipuaskan.. Maka..

Oleh itu, ana pun berbincang2 bersama2 member2 dan ustaz2 kenalan internet untuk menggariskan bentuk apakah wayang itu dibolehkan.. Dan yg paling ringan ana dapat ialah dengan mengamalkan 4 langkah ini... barulah jawapan bertukar kpd "boleh KOT".. Kenape KOT..? nak tahu bace sehingga bawah.. ape2pun kita lihat dulu langkah2nya..

1. Siasat dahulu cerita apa yang bakal kamu saksikan. Bacalah sinopsis, review dan social ratingnya dahulu. Social rating seperti U, 18 SG, 18 SX dan lain-lain sgt berguna untuk menentukan kandungan cerita yang bakal ditonton. Tapi hati-hati, social rating di Malaysia dan oversea lain, 18 SX kita mungkin hanya U bagi diorang!. Tapi secara umumnya di Malaysia, rating U itu sesuai untuk semua orang kerana FINAS masih bolehlah lagi dikatakan peka dengan nilai dan adab ketimuran kita.

2. Bawalah sekurang-kurangnya 3 rakan yang anda kenal dan hormat akan iman, ibadah dan akhlaknya dengan baik.Senang ceritanya 'thiqah'.. Ustaz saya hanya menyebut satu perkataan apabila bercakap tentang hal ini, iaitu MALU. MALU ini jugalah yang akan menundukkan pandangan kamu dan mencegah maksiat sekiranya kamu terlupa pada Allah. Semoga kamu semua memahaminya

3. Timing wayang sesuai dengan waktu solat. Kalau clash juga, utamakan solat dahulu.

4. Enjoy

Dan sekali lagi ana ingin ingatkan, itu hanyalah untuk mereka2 yg memang mahukan kesenangan di dunia yg fana ini beserta kemudahan meskipun hadis nabi:

"dunia ini penjara bagi orang mu'min"

Jadi, berpandukan hadis ini, keluarlah beberapa kontra yang ana rase boleh memansuhkan lebih kurang 75% drpd langkah2 di atas..

Ade orang cakap "kalau masuk wayang amalan tidak diterima selama 40 hari"
Ade juga yg mengatakan "masuk wayang sebelah kaki kita dalam neraka"

Kata2 yg kedua ana tidak lagi menjumpai dalil2 yg sah merujuk perkara itu memandang wayang itu sendiri perkara yg baru.. tiada pd zaman nabi.. Tetapi, anda perlu berhati2 kepada kata2 yg pertama kerana......

anda semua yg pergi wayang...anda bayar tiket wayang tu..
kemudian anda semua masuk ..dan kalau anda semua perasan..
anda semua akan di hidangkan dgn iklan2 arak dan tubuh2 manusia yg terbuka..
so senang kata..anda semua bayar utk org yg buat iklan tu...

Ingat!!
Sapa2 yg membantu dlm menyebarkan arak..tak kira la yg membuat,yg menghantar,yg menjual, yg mengangkat, yg membungkus...akan dapat dosa drpd Allah SWT kerana menyebarkan arak...
dan anda semua yg tgk wayang...anda BAYAR syarikat arak utk terus mengiklankan arak...
jadi mengikut kuliyyah2 yg ana ikuti di mana2 ada hadis yg mengatakan siapa yg minum arak maka amalannya 40 hari tidak diterima..

Mungkin tidak terlalu tepat mereka yg mengatakan "pegi wayang amalan x terima 40 hari", tetapi hanya ingin membela yg org ini bukan bercakap hanya mengikut nafsu semata2.. dan mereka ada dalil.. Mungkin tak berapa tepat, tetapi cukup untuk menguatkan hujjah tengok wayang "tak boleh"

Itu belum lagi kira aurat bukan mahram, masyarakat sekeliling.. Fitnah timbul atas sebab gelap.. Suara perempuan jerit, watver yg boleh menjatuhkan hukum haram.. Yang mana alasan ini kebanyakkan orang tak boleh terima atas sebab zaman sekarang dah tak boleh elak untuk tengok aurat bukan mahram.. Tetapi buat masa ini tiada siapa yg boleh membantah akan bicara arak tadi..


Jadi, sudah tiba masa untuk menyimpulkan.. Jika anda mahu menjadi seorang Muslim sejati yg bernilai 100% bukan seperti muslim2 yg biase, anda sepatutnya lebih banyak berhati2 daripada menunggu orang mengatakan sesuatyu benda itu haram.. Sekarang, apabila orang cakap benda itu haram barulah mahu terima.. Jika hanya 'tidak boleh' terus sahaja disanggah mana ulama' atau Majlis Fatwa yg cakap tak boleh.. Lain sekali pada zaman Rasulullah s.a.w dan juga kata2 seorang sahabat yg hidup selepas kematian Rasulullah s.a.w dgn mengatakan "hari ini, orang melihat suatu dosa seperti seekor nyamuk hinggap di atas kepalanya, yang mana dosa itulah pada zaman para aku dulu dianggap seperti bukit yg mahu menghempap kepala".. Itu baru beberapa tahun selepas Rasulullah wafat..? Hari ini? Na'uzubillah..

Anda Mu'min? Jauhi wayang..
BACA SELANJUTNYA..

Wednesday, December 3, 2008

Berkongsi serta Menyampai Pengalaman (part4)

Hari ini (harituh.. dh lamer dah) hari Jumaat.. Jadi, peserta2 akan cuti 2 hari mcm hari kerja lah jugak.. Jadi, sbgi seorang 'ustaz' amatlah susah hati bila cuti tiba walaupun sukalah jugak kerana dpt berehat drpd perangai bdk2 yg berbagai ini, dpt rehat sket pening kepale selame 2 hari nih..tapi, risau kerana takut anak didik terlena dan leka dgn cuti 2 hari ini...maka aku ingatkan setiap org dgn amaran yg keras serta menetapkan target yg normal bg mase 2 hari.

"Alah ustaz... Sabtu, Ahad cutilah ustaz" rungut anak muridku.. Aku balas je "Sabtu, Ahad korang cuti drpd agam islam ke..?".. "Eh.. mane ader?".. budak2ku jwb kecuakan.. "kalau cmtuh korang bace qur'an nih sbb masuk kem nih semata2 atau korang beragama islam?" jerkah ku... "oklah ustaz.." budak2ku jawab pasrah.. hehehe.. suke tgk muka pasrah budak2 nih..



Inilah yg aku cakap lena dgn kemewahan duniawi..


Sebelum balik ari Jumaat tuh, aku sembang2 sket dgn sorang budak kelas aku.. "boleh tak habeskan Al-Insan 2 hari nih?" tanye ku.. budak tuh dah berjaye hafal Al-Mulk, Assajjadah dan Yasiin selama seminggu die bawah didikan aku.. "errr... tak bolehlah ustaz.. Hari Sabtu dgn Ahad saye balek kempung..",... banyak songeh punye budak.. "bace jer ah Qur'an kt kampung," arahku.. "dekat kampung saya takde Qur'an ustaz.," sudah budak nih.. detik hatiku.. Aku paling tak suke alasan yg macamnih.. waduh... "bawaklah qur'an balik kampung," sarnku lagi, tak mahu mengalah.. "Qur'an saya besar ustaz, susah nak bawak" jawabnya lagi sambil menunjuk qur'an yg die menghafal dgn aku setiap hari, qur'an saiz besar lame orang2 kampung dahulu kala..

Alasan lagi.. AKu garu kepale... Tiba-tiba..
Ha! hatiku mencetus idea ke kepalaku tatkala tunduk sedikit dan ternampak isi poketku.. Ustaz bagi pinjam qur'an ustaz nih , hari Isnin pulang ek?" aku menawar.. Tnpa disangka2 dgn muka yg ikhlas die mengatakan, "ha ustaz, boleh..boleh..boleh" ala2 gaye upin dan ipin.. "betul nih? Kalau hilang 10 ringgit.." ayat yg biase kugunakan bersama member sebaya terkeluar.. "Ok ustaz.."... Mulutku melakar senyum..

Ape yg ingin ku tekankan di sini ialah masyarakat sekarang yg lebih pandai beralasan apabila ditegur tentang sesuatu perkara yg tidak sepatutnya ataupun disuruh melakukan apa yg tidak disukanya.. Alasan..alasan..alasan.. haisy..

Contoh plg mudah ialah apabila couple diwartakan haram oleh pejuang2 keimanan masyarakat yg mahukan couple ini tidak dibudayakan oleh ummat islam.. Pada ketika itulah berbagai2 alsan yg ade yg tak masuk akal, ade yang dgr sekali mcm betul, tapi hakikatnya ape2 pun qur'an hadis sebgi sumber hukumlah yg mendahului segalanya..

Alasan punyalah banyak.. ade yg cakap, "eh, kami mane ader buat ape2 yg salah.. pegang tangan x pernah, keluar makan tak pernah..." alasan lapuk yang ramai boleh tangani sekarang.. yg canggih sket.. "saya bercouple pun atas dasar dakwah.." wakakaka.. nak gelak pun ader.. baru2 nih, "perempuan2 sekolah kebangsaan tuh kan terbiar semua.. saper nak didik mereka kalau bukan kita? Perempuan nih kan sanggup buat ape saje demi lelaki, jadi ape yg kite nak tunggu lagi.. didiklah mereka.." hahaha... gelak lagi..


Secara umumnya, alasan2 mereka ini kebanyakkannya berkisar tntg dakwah dan didikan.. Namun, tak siapa yg sedar yg dalam couple2 mereka itu dan dalam mase yg same berhasrat untuk 'berdakwah', secara tidak langsung sebenarnya dosa couple itu menjadi hijab (penghalang) kepada kedua2nya untuk mendapat hidayah drpd Allah.. Malah lebih teruk sebenarnya dosa couple ini ditutup oleh helah 'dakwah' atau 'mendidik' oleh musuh terkutuk Allah iaitu Iblis L.A..

Jadi, bagaimana mahu berdakwah kpd si DIA dlm mase yg same kita menjadi penghalang kpd hidayah Allah kpdnya? Pelik2.. Hakikatnya alasan tetap menjadi alasan semata2...


Lagi contoh terbaik adalah tentang teguran mereka2 yg risau dan prihatin melihat kelakuan dan adab serta pekerti ummat islam di Malaysia tentang panggung wayang.. Apabila dihalang, beribu2 alsan menerjah masuk ke kotak fikiran si penegur.. Tentang masalah ini Insya Allah akan diterangkan secara lebih jelas lg pd satu post khas nanti..


Hidup ini memang penuh dengan alasan...

BACA SELANJUTNYA..

Wednesday, November 26, 2008

Berkongsi serta Menyampai Pengalaman (part3)

"Ustaz,! nak cerita..",pinta seorang anak muridku yang kelihatan pasrah kulihat sejak tadi menahan ketensionan untuk menghafal.. Memang aku bila melihat hampir kesemua bdk2 kelasku sudah menerawang otaknya dan tak menumpu lagi kpd hafalan, ditambah lagi masa yg tinggal lagi mungkin 20 minit, aku mula mengorak langkah bercerita ape2 perkara yg kurasakan bermanfaat dan dpt diambil pengajaran oleh anak muridku.. huhuhu.. tapi sekarang mereka pulak yg sesedap merequest cerita.. Hai... Sampaikan di Kem Hafazan dan Motivasi Ibadah ini, aku telah terkenal di kalangan budak kelasku "Ustaz Muhd Bercerita".. Cet, macam rancangan tv9 tuh.. aper ntah.. Aku tak ngerti sbb aku tak der tv kt rumah..

Kelas Hafazan... waktu pagi semua semangat

Antara bnyak2 cerita, aku tak tahu kenape mereka2 nih suka sgt request cerita hantu kat aku.. Nasib baiklah aku ade pengalaman sekolah asrama yg mana boleh tahan jugelah 'kekerasannya'..


Tapi, aku tetap pelik dengan perangai budak zaman sekarang yg amat gemar cerita hantu.. Bila tgk cerita hantu atau diceritakan kpd mereka, mulalah menggigil ketakutan.. Dia juge yg mahu..Nak cakap cerita tuh best, entah..sbb aku bukannya ade tv pun nk tgk.. Tapi yang pentingnya cerita hantu ini lebih byk keburukannya drpd kebaikan.. Mahu bukti?

Apa sebenarnye motif korang tgk cerita hantu nih? Untuk meuwjudkan sifat berani untuk berhadapan dengan makhluk ini? Tak payah nak berangan.. bohong semata.. Malah tak pernah aku jumpa budak yg tgk cerita hantu banyak2 dan kesannya die semakin berani.. Malah makin mewujudkan sifat takut adalah.. Jika anda ade terjumpa budak yg mengalami kesan yg sebaliknya sepertimana yg didakwa kebanyakkan pemaju2 industri filem hantu sila beritahu..

Malah, ade seorang sepupu aku yang baru sahaja berumur 4 tahun, tapi dah pandai pgi tandas sndiri sorang2 kol 3 pagi malam2 gelap buta tuh. Bukan tandas kt rumahnya, tapi kt kampung.. Almaklumlah, bagaimana keadaannya tandas kt kampung.. Ini yg menyebabkan takut.. bukan die yg takut, tapi mak die pulak yg takut.. alahai,pening2.. Bila ditanya mak die apebende yg die ajar kt budak nih, mak die jawab "die tak pernah tengok cerita hantu dan x pernah didedahkan pasal hantu2 nih.. sbb tuh die x pernah ade rase takut.." Tengok? Mane die bukti ckp kalo tgk cerite hantu menambah keberanian.. Omong2 kosong semata..


Tapi, bila anak murid2 aku semuanya request citer hantu, aku yg jarang mengecewakan orang nih pun ceritalah banyak2 cerita hantu yg best2.. bestnye sbb ape? Sbb yg nih samaada aku lalui sndiri atau aku dah pasti kesahihannya.. Dan bila aku dah pasti kesahihannya, jarang sekali aku bercerita sambi lewa.. Mestilah dgn penuh penghayatan.. Pergh!! Dan apabila aku tengok anak murid aku yg baru drjh 4 tuh memucatkan muka, baru aku berhenti.. Dan time tuh timbullah soundtrack 'ah....!' mungkin frust sbb aku menamatkan cerita ataupun lega sbb dpt lepas drpd belenggu cerita aku yg penuh penghayatan tuh.. wallahu a'lam.


Bukannya nak menambah ketakutan mereka kpd hantu, cuma tak mahu kecewakan.. Tapi sebenarnya setiap kali cerita aku akhiri dengan menyuruh mereka bace ma'tsurat elok2 lepas asar nanti.. (lps solat asar, semua peserta dikehendaki membaca ma'tsurat). Sejujurnya modal aku untuk bercerita ini bukanlah bertimbun, cuma mahu menarik perhatian di samping menghilangkan rasa ngantuk mereka.. Namun, kengkadang aku bertegas juge.. Rotan di tangan kugunakan sebaik2nya.. Adalah 2,3 org yg dah pernah kene.. alahai.. kesian.


Bila kulihat suasana mereka2 ini yang sudah tenggelam oleh nikmat kesenangan, susah baginya untuk menghafala dan dimasuki oleh cahaya.. Berlainan dengan zaman Rasulullah dulu yang mana ketika Rasulullah dan Muhajirin nak berhijrah, tak dapat dibayangkan betapa susah [ayanhnya mereka.. Tak payah tgk jauh2... Mak bapak kita yg dulunya hanya berbekalkan selapis papan serta sebotol air dan kain lap untuk memadam tulisan di papan tersebut untuk ke sekolah.. Dan itu sudah memadai untuk mereka bersungguh2 dalam pembelajaran.. Sekarang, alahai.. suruh menghadap qur'an 2 jam sudah mengeluh... "Ustaz.. dah tengah hari ngantuk dan susah nak hafal lah.."... Aku pula yg mengeluh.. Dulu Rasulullah bertakung capalnya dengan darah ketika membawa risalah tauhid yg disampaikan dgn Al-Qur'an di Ta'if.. Bilal bin Rabah dihempap atas badannya dgn batu disebabkan 'kantoi' membaca Al-Qur'an.. Sedangkan anak muridku sekarang.... aduhai...

Firman Allah:"أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا أمنا و هم لا يفتنون "

Maksudnya:"Adakah manusia mengatakan 'kami beriman' sedangkan mereka tidak ditimpa ujian?"

Adakah anda semua pernah diuji untuk memastikan anda benar2 beriman..?

Firman Allah lagi: " أم حسبتم أن تدخل الجنة ولما ياتكم مثل الذين خلو من قبلكم "

Maksudnya: "Adakah kamu mengharap akan masuk syurga sedangkan kamu tidak pernah diuji sepertimana kaum2 yg terdahulu..?"


Wah! Cakap berapi.. Amal tiada tarak guna jugalah.. Teringat wasiat seorang naqib yg memang di paling tekankan dan aku ingat sehingga sekarang...

"Jangan letakkan dirimu dalam keadaan yg selesa"

BACA SELANJUTNYA..

Sunday, November 23, 2008

Berkongsi serta Menyampai Pengalaman (part2)

Usai solat Zohor, peserta2 dibahagikan kumpulan makan.. Dan sudah tentu inilah satu2nya mase yg dilihat peserta2 tidaklah tension sepertimana waktu2 lain.. Maklumlah.. makan. Sudah dua hari aku berkhidmat untuk Kem Hafazan dan Motivasi Ibadah sempena cuti sekolah ini dan ini masuk hari ketiga. Penat juge melayan karenah budak2 ini.. Lebih2 lagi waktuku untuk kailullah (tidur sebentar untuk mudah bangun pd malam hari tahajjud) amat terbatas.Selepas makan, pukul2-3.30 ade LDK (latihan dalam kelas). Ini adalah untuk pengetahuan2 tentang agama yg mana ramai masyarakat amek remeh sekarang.. Dua hari sebelum ini aku mengelakkan diri drpd masa ini untuk kailullah, nampaknya hari ini aku tidak dpt lari lagi..

Untuk LDK, mereka dibahagi2kan mengikut u
mur masing2. Darjah 1,2,3 satu tahap, darjah empat lima enam satu tahap, tingkatan 1,2,3 satu tahap yg lain.. Disebabkan darjah 4,5,6 terlalu ramai, maka tahap ini dibahagi dua.. Ini bermakna semuanya mempunyai 4 fasilitator untuk mengajar tahap masing2.. Aku menunggu arahan drpd ketua fasilitator untuk pembahagian tugas ini.Mengikut mesyuarat tempoh hari, hari ini mereka dijadualkan diajar Sirah Nabi. Aku bab2 nih mungkin boleh dikatakan pakar.. hehehe..

"Ustaz Muhd, boleh ambik yg tingkatan 1,2,3 ye..?" pertanyaan bercampur arahan dan pemberitahuan daripada Ketua Fasi itu aku jawab dgn anggukan sahaja.. Pasrah...Sekali lagi dapat tahap paling tingg!! "Ini modulnya.." sambungnya lagi menghulurkan kertas 'berstapler' menandakan lebih dr
pd sehelai kertas.. Aku hanya melihat tajuknya yg tertulis besar.. "Kisah Nabi Yusuf".. Aha! Aku dah tau nak buat ape buat bdk2 form1,2,3 ini...

"Ok semua.. harini kita akan belajar sirah Nabi iaitu Nabi Yusuf," ucapku selepas memuji Allah serta selawat, lazimnya apabila aku memberi sesuatu ucapan mahupun pembentangan ketikaku dalam kelas
separuh teriak untuk menarik perhatian budak2 yg aku faham keterpaksaan mereka dalam penyertaan kem ini. Maklumlah, lebih2 lagi yg form3, baru sahaja lps PMR dan mahu membebaskan diri drpd belenggu tekanan, terus kene masuk kem ini.. Demi agama..

"Sebelom ana mulakan,erk...ustaz mulakan, ustaz menyarankan korang ambek buku dan pen untuk catat sebab lps nih ustaz akan bagi soalan," aku cuba memancing tumpuan mereka..Sejujurnya bertambah janggal menggunakan title 'ustaz' itu, lebih2 lagi dgn budak2 besar.. Maka bergeseranlah kaki kerusi, tidak lupa juga kaki meja akibat peserta2 yg bangun drpd tempat duduk mereka untuk mengambil pen dan buku tulis sbgi catatan untuk soalan aku nanti. Nampaknya segalanya berjalan lancar. Mereka seperti sudah kendur sedikit sifat keterpaksaan mereka..

"baiklah, sekarang ustaz nak mulakan. Siapa kat sini ade Qur'an terjemah?" aku memang bercadang menggunakan terjemahan qur'an semata2 kerana di situ ade keberkatan yg lebih tambahan lagi meyakinkan dan membuatkan peserta2 itu mungkin akan lebih membelek2 qur'an lps nih.. Ade due orang mengankat tangan. Aku perintahkan mereka buka Qur'an terjemahan mereka bg yg ade dan begitu juga yg hanya ada qur'an biase.. Sambil Qur'an terjema
h aku sendiri aku hulurkan kpd peserta yg duduk barisan plg hadapan.. Aku pun mulakan dengan membuka Qur'an kecilku dan mula mengajar tanpa menyelak langsung kertas yg diberi kepadaku.. Bagiku Surah Yusuf telah menerangkan sejelas2nya dgn terperinci setiap kejadian Nabi Yusuf..

Namun begitu, kisah penuh Nabi Yusuf tidak dpt dihabiskan kerana masa yg terbatas.. Hanya sampai babak die meminta dipenjarakan kerana godaan2 yg melampau oleh Zulaikha.. Dan sudah tentu mereka paling teruja babak climax ketika Yusuf digoda Zulaikha.. Aku berusaha mengawal 'keterujaan' mereka itu dengan mengatakan beberapa kali.. "Ha'alah.. Ustaz tak suruhpun kamu bayangkan.. yg korang bayang buat per..?! kalau ustaz xper ah.." aku menambah sedikit senda di situ..

Aku sengaja menekankan part itu kerana mahu menarik perhatian mereka.. Kalau tidak, sudah tentu ramai yg tumbang dan tewas kpd bisikan syaitan yg menyruh menutup matanya.. Tambahan ketika itu tengah hari dan memang org ckp waktu tido.. Maka, aku yg termasuk dalam golongan org2 yg dilanda sifat ngantuk ini berusaha menyegarkan diriku sendiri dan juga anak2 muridku.. Ternyata usahaku berjaya.. Aku harap tidak lebih drpd itu..



Memang menyeronokkan mendidik budak2 ini yg sangkaku mula teramatlah susah payahnya.. Tetapi aku mengaku, byk benda yg aku perlu berikan, tetapi aku masih belum beri.. Hanya menuggu masa yg sesuai, ataupun mmg tak sesuai untuk berikan kpd mereka, wallahua'alam..


Selain kisah Nabi Yusuf, ade jugak aku selitkan info2 menarik seperti pemain beragama islam.. Dan seperti yg dijangka, semua terkez
ut, sekaligus aku berjaya utk keberapa kalinya menaikkan semangat mereka untuk mendengar pengajaran daripadaku .. Bila dinyatakan sumber, tidak lain dan tidak bukan.. website mane lgi ade info tntg pemain islam secara unik kalau tidak bukan......... (Ah..lu sambunglah sendiri!)

Ustaz lepasan Syubra Al-Azhar yg sudah habis kelasnya di sebelah menoleh ke arahku tika aku baru hendak menutup kelasku dengan tasbih kafarah dn surah wal'asr.. Tatkala ku keluar, dia menyapaku, "eh ustaz, ana dengar tadi macam meriah je.. Diorang takder yg tido ker?" ustaz itu yg turu
t membahasakan diriku sebagai ustaz walaupun sudah lepasan Syubra Al Azhar.. "erk.. xder ah ustaz.. diorang steady je.. xder yg tido2 punye.. lagipun kan cerita tentang sirah Nabi Yusuf.. sukalah diorang..". Ustaz tersebut menangguk faham sambil senyum sinis..

Apa yang aku harapkan sebenarnye ialah kemampuan mereka untuk menukar niat serta tujuan2 mereka datang ke Kem Hafazan dan Motivasi Ibadah ini.. supaya tidaklah sia2 mereka penat2 datang semata2 kerana dipaksa oleh mak, sekaligus melenyapkan pahala mereka yg menggunung ...Peserta bce Ma'sturat lps solat Asar

Hadis Nabi:

"Sesungguhnya seseorang yang berpagi-pagi pergi mempelajari ayat-ayat dalam Kitabullah lebih baik yang seperti itu daripada mengerjakan sembahyang sunat 100 rakaat.” Dari hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas , Rasululah juga mengatakan :”Siapa-siapa yang mempelajari Kitabullah, kemudian diamalkannya isi yang terkandung di dalamnya, Allah akan menunjukinya dari kesesatan dan akan dipeliharanya pada hari kiamat dari siksa yang berat.”


Semoga mereka2 yang dihantar oleh makbapaknya ke kem ini tergolong sepenuhnya drpd golongan ini, sekaligus manjayakan harapan ummat islam untuk melihat org islam kembali kpd Al-Qur'an dan sunnah dan akhirnya membangkitkan islam kembali..
BACA SELANJUTNYA..

Tuesday, November 18, 2008

Berkongsi serta Menyampai Pengalaman


Aku melangkah ke perkarangan surau dengan penuh perasaan yg bercampur aduk.. Dari jauh kelihatan beberapa orang mak bapak yg kelihatan risau, ade juga muka2 yg lega.. Manakala beberapa bebudak yg dari naluri hati aku sekolah kebangsaan kelihatan sempoi berbaju Melayu yang lihat seperti terdapat paksaan dalam pemakaian mereka.. Lebih jelas keterpaksaan itu terbit dari wajah2 yg sedia muram. Hatiku digeletek oleh gelagat2 mereka yg bagi aku agak melucukan.

Bagi memenuhkan cuti akhir tahun yg sebulan lebih panjangnya, aku telah dijemput untuk menjadi fasilitator di sebuah kem cuti sekolah.. Nama penuh kem tuh Kem Hafazan dan Motivasi Ibadah.. Ini khusus untuk mak bapak yg menyedari kepentingan Al-Qur'an dalam kehidupan anak2 diorang dan juga bagi mengisi mase cuti anak2 mereka dengan mendalami islam. Selame tiga minggu, mak bapak diorang akan hantar anak2 untuk menghafal Qur'an sebanyak yg mungkin dan semestinya asas2 agama yg byk remaja sekarang ketinggalan.. Oh! sungguh menyedihkan....Aku yg dijemput menjadi fasilitator menyediakan yg terbaik bagi diriku untuk mendidik masyarakat..

Sebenarnya, aku berkira2 untuk berkongsi sedikit sebanyak pandangan aku sebagai seorang yg sekolah agama daripada darjah satu sampai habes skolah kepada mereka2 yg memakai title sekolah kebangsaan nih.. Bukannya tak pernah bergaul dan melepak2 dengan diorang, tetapi kali ini bukan sebagai kawan biase.. Aku melihat dr kacamata seorang pendidik yang b
ertanggungjawab mencurahkan ilmu agama semampu mereka dan juga aku..

Kedatanganku ke kem itu disambut penuh gembira oleh Ketua Fasilitator yg kulihat nun dari jauh sungguh bertungkus lumus menguruskan kemasukan peserta2 yg aku kira pastinya lebih drpd bajet oleh penganjur... "Aha.. Ustaz! Dah sampai pun.." ucap Ketua Fasi yg kepenatan melayan kerenah ibu bapa yg kulihat byk menarget ketua fasi itu sebagai tmpt bertanya.. Dalam masa yg sama di dalam kelas sudah byk peserta yg memgang Al-Qur'an.. Perasaan bersalah menerjah diriku melihat sapaan ketua fasi itu td memandang
kan aku sedar aku 'sedikit' lewat..

Peserta kem ini dibahagikan mengikut gred hafalan masing2..
Tahap pertama:والضحى -الناس
Tahap kedua:النباء -الليل

Tahap ketiga: Surah pilihan-untuk mereka yg dah hafal juz30

Tujuan aku bagitau tahap2 ini semua kerana ada suatu kejadian yg bagi aku melucukan, bagi aku, bagi korang aku tak tau...

Mulanya ketua fasi memberi arahan supaya ban
gun dan berkumpul mengikut umur.. Dan, ade aktiviti aper ntah... Aku dpt ar cam sket muke2 budak yang paling tua, iaitu yg berumur 15 tahun.. Dan apabila disuruh berkumpul mengikut tahap hafalan.. Perghh!! semua form3 menuju ke arah tahap pertama... Wakaka.. Aku yg tak pernah sekolah kebangsaan seumur hidupku gelak sakan di dalam hati.. Ku pandang fasilitator sebelah aku yg baru habes mengambil Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM).. Aku tahu die juge tahan gelak.. Bukannya tidak menjangka perkara ini, tetapi tidaklah mengharap sangat dan tidaklah menjangka KESEMUANYA pada tahap itu..

Berbincang sebentar dengan fasilitator2 yg lain tentang masalah remaja sekarang, maka fasilitator yg kedua termuda selepas aku (aku paling muda) bukalah cerita ketika dia masih di Ma'ahad Tahfiz... Katanya ada seorang budak yg boleh dikira pandai.. setiap hari mesti hantar saba' (tasmi') dengan ustaznya 2 muka.. Tapi malangnya die sebenarnye di tengah2 perebutan antara neneknya yang mahukan dia menghafal qur'an dan ibu b
apanya yang mahukan dia masuk sekolah biase dengan alasan pelajar yg ambil agama masa depan gelap.. Dan, sudah tentu apabila bergaduh ibubapa dengan nenek tentang anak, maka ibubapalah yg dikira lebih berhak.. AKhirnya pelajar tadi keluar daripada Tahfiz tersebut dengan paksaan drpd ibubapanya..

Termenung memikirkan cerita ini, terfikir aku akan mak bapak pelajar tadi dan mak bapak peserta2 kem ini.. Pelajar tadi, mempunyai minat dan bakat dalam bidang agama, malangnya mak bapaknya teramatlah jahil tentang perkara ini... Berlainan sekali dengan peserta2 kem ini yang mana pastinya mak bapak mereka teramat mengambil berat tentang agama anak2 mereka yg menyebabkan mereka menghantar anak2 mereka ke kem ini berbanding kem motivasi yg lain, tetapi dalam masa yg sama anak2 mereka kebanyakkannya tidak berminat untuk menyertainya... dua situasi yg amat berbeza.. tapi ini semua ana dah terangkan dalam POST INI
Sila lihat jika anda mahukan penerangan yg maksima...


"Assalamualaikum.. Nama ana,erk!. Nama ustaz... Muhammad ...." ucapku yg masih berasa janggal dengan gelaran 'ustaz' yg diberikan oleh Pengarah Program kpdku untuk budak2 yg menjadi peserta.. Apatah lagi aku mengaku diriku masih berada amat jauh sekali daripada berkelayakkan untuk menggunakan 'title' itu..


Dengan pembahagian tahap tersebut, fasilitator2 juga dibahagikan.. Ketua Fasilitator dengan yakin memberi kepercayaan kpd ana untuk mengawasi tahap paling tinggi,Surah2 pilihan.. Katanya ana layak dan mampu... Walaupun pada awalnya terasa seperti berat dan susah, tetapi bila difikirkan dua kali, terasa bernasib baik pula kerana pastinya budak2 yg tahap rendah2 tuh susah nak kawal dan yg tahap tinggi nih agak senang ar.. Jadilah aku ustaz yg diamanahkan utk mentasmi' budak2 yg menghafal surah2 pilihan...

Menjaga kelas ini bukanlah sepertimana terbayang oleh otakku.. Awal2 lagi kejutan demi kejutan melanda sanubari...

Ketikamana aku masuk ke kelas ini, tertangkap oleh mataku tampang dua bdk kecik, mungkin masih darjah 4 atau 5 mengikut pengiraanku.. Seri wajah kelihatan di muka mereka, menunjukkan masih suci drpd dosa2, (bukan seperti aku yg terkadang jatuh juge..).. Tidak seperti muka2 lain yg pastinya sudah mencapai takat umur baligh.. Kekaguman berputik sedikit di lubuk hatiku melihat si kecil berdua bertungkus lumus menghafal Al-Mulk, surah pertama yg berada dlm modul kem motivasi ibadah ini.. Kupanggil salah seorang drpd mereka untuk bertanya sedikit, bertaaruf asas ukhuwwah kata orang.. Selepas nama, benda yg pastiku tanya ialah umur dan sekolah.. darjah 4 dan bersekolah di sebuah sekolah tahfiz.. Kekaguman tadi menegendur sedikit tatkala mengetahui yg dia belajar di sekolah tahfiz.. Padanlah dah hafal satu juz 30.. Imbauanku kembali mengingati diriku ketikaku darjah empat.. Entah berapa kerat sangat ayat yg kuhafal.. Senyuman paling manis kuhadiahkan kpdnya sebelum mentasmi' dulu tilawah surah Al-Mulk, takut ada yg disalah hafal, nanti payah hendak dibetulkan.. Alhamdulillah memuaskan...


"Ustaz, nak pergi tandas?".. Aku yg pd awalnya mahu mendongak melihat si penanya membatakan niatku apabila melihat aku hanya perlu mengangkat sedikit kepalaku untukku bertentang mata dengan si penanya.. Si kecil yang lagi satu rupanya.. "Nak pergi tandas? Meh sini duduk depan ustaz kejap.. Ustaz nk tanye.." aku menggimikkan perasaannya yg kulihat sejak td tidak keruan menghafal.. Mungkin sudah bosan.. "Name sape..?" aku memulakan dialog.. Senyuman mendahului jawapannya.. "Faris.." Aku kembali melihat senarai nama yg diberi kpdku oleh Ketua Fasi tadi.. "Darjah baper nih?".. "empat",jawabnya malu2.. "Sekolah dekat mane?" senyum lagi.. "Sekolah Rendah Kebangsaan Serdang..." Perghh!! perasaan kagum melanda diriku.. Sekolah kebangsaan darjah empat dah boleh masuk tahap surah2 pilihan.. Ini satu dalam seribu... Hatiku mengomel sendirian.. "dah2.. Ustaz bagi pergi tandas.." "Terima kasih ustaz" jawabnya lalu keluar...

Hari itu, kedua2 budak kecik tadi sudah habis tasmi' denganku Surah Al-Mulk.. Kagum lagi.. Lebih2 lagi dengan bdk sekolah kebangsaan itu.. Bak kata seorang anak muridku yang lain, "A'alah ustaz. bolehlah.. die tak de dosa lagi.." bijak mengemukakan alasan apabila aku mencabarnya melawan budak itu.. Budak2 nih.. bnyk betul karenahnya..

Kepalaku masih memikirkan tentang bdk sekolah kebangsaan itu.. Mengapa? Dia mempunyai bakat yang baik serta kelebihan yg mendalam dalam bidang hafalan khususnya dan agama umumnya dan sekarang dia berada di bangku sekolah kebangsaan.. Aku terfikir jika mak bapaknya masih berkeutusan untuk menyekolahkannya di sekolah kebangsaan sehingga Sekolah Menengah.. Aku tak pasti jiwanya yg suci itu mampu menempuh cabaran yg mendatang.. Sekolah agama yg belum btol2 agama pun terkadang ramai yg tewas oleh pengaruh2 rakan sebaya.. Tetapi siapa tahu jika dia mampu? Jika tidak? Oh!! Aku mesti berjumpa dengan mak bapaknya menyuarakan pendapatku.. Mungkin masih awal..


Ini adalah sebahagian perkongsianku untuk anda sepanjang cuti ini.. Meskipun sudah seminggu kem ini berlalu dan berbaki lagi 2 minggu, aku baru berkongsi hanya sedkit sahaja untuk anda berbanding beratus2 benda yg difikirkan sejak aku menjadi fasilitator dalam kem ini.. Insya Allah jika peluang datang drpd Allah dan diizinkan olehNya, aku akan berkongsi byk lagi untuk anda...

(maaf ya kepada mereka2 yg bersekolah kebangsaan.. ana tidak berniat nk menyakiti. cuma memandang dr kacamata kasihan... lebih2 lagi jika ade anak murid menjengah ke blog ini hehehe.. diam2 sudah.. kang kene dengan ustaz..)


BACA SELANJUTNYA..

Monday, November 17, 2008

What did i do TODAY

video


What did i do today?? Soalan yang amat-amatlah kena kepada diri yang mana telah mengalami kekosongan cuti sekolah selama 7 minggu.. Berbagai perancangan berjaya ditulis namun hanya secebis sahaja yang berjaya dilaksanakan.. 'Planning is to easy but to do the job is not easy'.. Cuba berbahasa inggeris walau tidak pernah dalam hidup score 'A'..




Diri ini bukan ingin berkisah tentang perancangan diri namun ingin dikongsi bersama ikhwah dan akhawat sekelian tentang pentingnya keteguhan hati.. Dalam erti kata lain ialah pegangan kita kepada sesuatu perkara yang kita yakini.. Contohnya planning tadi yang mana kita yakin dengan ada perancangan sahajalah diri kita akan terjaga dari segala perkara yang akan menghumbankan diri kita ke dalam perkara-perkara yang keji.. Contoh lain ialah Islam pada diri kita itu sendiri.. Sekiranya lemahnya atau tidak teguhnya hati kita atau lemahnya keyakinan kita kepada agama ini, maka secara automatik diri kita akan segera meninggalkan atau melepaskan segala apa yang dituntut dan yang disyariatkan ke atas kita..

Kebiasaannya manusia terlalu yakin bahawa dirinya dah cukup kental atau dirinya dah dipenuhi dengan sinaran iman.. Ana katakan bahawa mereka silap kerana semakin kita nak diri kita hampir dengan Al-Khaliq semakin beratlah tribulasi yang akan diberikan kepada kita.. Mungin setengah dari kita pernah merasai muraqabatullah atau hampirnya diri dengan Allah, persoalannya, adakah ianya berkekalan sehingga hari ini? Apakah perasaan hari ini sama seperti mana perasaan awal-awal kita merasainya? Berkurang bukan? Atau sudah hilang dah perasaan itu akibat tidak menjaganya dengan sepenuh hati.. Amat-amatlah sayang sekali kerana kehilangan permata yang tidak terhitung nilainya.. RUGI!!

Pesanan Umar Al-Faruq kpd kita:

"hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitungkan."

Sentiasalah MUHASABAH apa yang telah kita lakukan hari ini agar sentiasa terjaga dan janganlah sekali2 berputus asa dengan rahmat Allah..

"Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah kerana org yang berputus asa dr rahmat Allah hanyalah org2 kafir"

WALLAHU'ALAM

(tazkirah khas untuk diri dan mereka2 yg fatrah dlm cuti ni..he3..)
BACA SELANJUTNYA..

Sunday, November 16, 2008

CORETAN BUAT PEJUANG!!!


Isi Penuh


"nak tak aku tunjukkan sesuatu yang membolehkan kamu berkasih sayang?""bahkan, ya rasulullah""Sebarkanlah salam diantara kamu."


Assalamualaikum wa Rahmatullah wa Barakatuh..

Sekadar mengenang kembali kurniaan Ilahi kepada diri ini yakni nikmat TARBIYAH di sebuah 'GUA' terpencil di ceruk jeram...

Suka untuk dikongsikan sebuah risalah yang pernah ditampal di softboard BADAR di gua ini yang di rasai perlu diketahui dan difahami oleh seluruh umat islam umumnya dan yang bergelar du'ah(walaupun sepatutnya semuanya menjadi du'ah)

Sebuah risalah yang ditampal sebulan sebelum bermulanya 'silent killer' yang berbunyi:

"TERKADANG ADA KELUHAN DALAM PERJUANGAN?TERKADANG ADA BISIKAN-BISIKAN YANG MENGUJI KEIKHLASAN....


1. Apakah yang kita harapkan dari usaha dan amanah kita ini??

"Aku tidak meminta dari kamu sesuatu ganjaran. Bahawa ganjaran untukku hanya pada tuhan sekelian alam semata-mata"(asy-syura:109)

2. Kenapakah sedemikian?? kerana

" Dan rahmat tuhanmu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan"(az-zukhruf:32)

" Dan disisi Allah terdapat ganjaran yang besar"(at-taghabun)

3. Apakah ganjaran itu??

" Dia akan mengampunkan dosa2mu dan memasukkan ke dalam syurga2 yang mengalir dari bawahnya sungai2 dan rumah2 yang baik di syurga adn. itulah kemenangan yang besar"(as-saff:12-13)

4. Jika tiada sokongan manusia, tiada gaji, tiada harta, tiada karier dan nama bagaimana akan jadi hidup ini, bagaimana dapat menyumbang untuk usaha ini?

" Cukuplah bag kami Allah, ia adalah sebaik2 tempat bergantung"(ali-imran:175)

" dan menjadi hak Allah untuk bantu org2 beriman"(ar-rum:47)

" wahai org2 beriman, sekiranya kamu bantu agama Allah nescaya Allah akan membantu kamu dan mengukuhkan kedudukanmu"(muhammad:7)

5. Anda perlukan glamour dalam hidup ini??

" izzah (kemuliaan) adalah milik Allah, rasulNya, dan org beriman"(al-munafiqun:8)

" sesungguhnya izzah itu adalah milik Allah seluruhnya"(an-nisa':139)

6. Tapi, kerja ni sukar..kita dicemuh..banyak masalah dan karenah..

" kalau kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu..tetapi tempat yang dituju itu terasa amat jauh dan sukar bagi mereka"(at-taubah:42)

7. isteriku, anakku, suamiku, hartaku??

" katakan sekiranya bapa2, anak2, saudara2,pasangan2, keluaraga2, harta kekayaan yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah2 yg kamu cintai lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan berjihad di JalanNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan meputusanNya dan Allah tidak memberi petunjuk kepada org2 fasik"(at-taubah:24)

8. Masih punyai banyak alasan??

" orang2 yg beriman kpd Allah dan hari kemudian, tidak akan meminta izin (memberi alasan) keadamu (muhammad) untuk tidak melakukan jihad dengan harta dan diri mereka. dan Allah mengetahui org2 yg bertakwa. Sesungguhnya yang akan meminta izin (mmberi alasan) hanyalah mereka yang tidak beriman kepada Allah dan hari kemudiaan dan hati mereka ragu2 kerana itulah mereka selalu bimbang dgn keraguaannya"(at-taubah:44-45)

9. Tidak puas hati kerana tidak naik gaji , pangkat atau tiada bonus dan pujian??

" dan diantara mereka ada yang mencelamu tentang pembahagian zakat, jika mereka diberi sebahagian daripadanya mereka bersenang hati tetapi jika merka tidak diberi sebahagian dengannya serta merta mereka menjadi marah. Jikalau mereka bersungguh-sungguh redha dgn apa yang Allah dan RasulNya berikan kepada mereka dan berkata 'cukuplah bagi kami Allah. Allah aan memberi kami sebahagian dari kurniaNya dan sedemikian pula RasulNya. sesungguhnya kami orang2 yg berharap kpd Allah"(at-taubah:58-59)

10. Sekiranya kita membiarkan dunia ini mencelah antara kita dgn pejuangan ini??

" wahai org2 yg beriman! mengapa sekiranya dikatakan kpdmu 'berangkatlah kejalan Allah' kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu?Adakah kamu redha kehidupan dunia dari akhirat? Sesungguhnya nilai hiudp dunia adalah sedikit. Jika kamu TIDAK berangkat ke JALAN ALLAH nescaya ALLAH akan MENGAZAB kamu dngn AZAB PEDIH dan akan mengGANTIKAN kamu dan kamu sedikit pun tidak akan memudaratkan Allah, sesungguhnya Allah maha berkuasa atas segala sesuatu"(at-taubah:38-39)

11. hmmm... masih tidak yakin??

"ini adalah kitab yang tiada keraguan kepada nya, petunjuk bg org2 bertakwa"(al-baqarah:2)

"sesungguhya ALLAH TIDAK MUNGKIRI JANJINYA"(ar-ra'du:31)



fuhh..penat tulis balik risalah tu.. itulah risalah yang telah menarik minat diri untuk dikongsi bersama ikhwah dan akhawat sekelian..

"apa yg kamu tggl kpd isteri dan anak kamu?"tanya ar-arrasul.."Allah dan RasulNya" jawab ringkas Abu Bakar ketika menyerahkan seluruh hartanya untuk menampung kos tentera islam dan dia tidak menjadi miskin slepas itu malah hidup lama lagi.. YAKINLAH dgn janji Allah ikhwah dan akhawat sekelian..kita tidak akan mengulangi sejarah selagi mana kita tidak contohi sifat generasi awal yang mana sehingga digelar 'jiilul fariid'..wallahhu'alam


(sekadar coretan buat diri ini dan minta maaf kepada biro utk bkp hira kerana tidak meminta izin untuk menulis risalah ini...huhuhu)
BACA SELANJUTNYA..

Friday, November 14, 2008

Bicaraku Tentang Hipokrit

Kali nih ana berkira2 lah pulak untuk membicarakan tentang satu jenis ape entah.. tp lebih kurang satu perkataan yg dinamakan sebagai 'hipokrit'.. Satu bende yg sebenarnye dah terperap lama dalam draft, hanya menunggu mase untuk menge'post' sambil2 memerhatikan sekeliling untuk dtambah tokok dlm post yg sedia ada.. insya Allah, anda boleh membacanya ketika ini juga..

Melayan kerenah pembaca2 blog, maka ternampak ade satu komen membutuhkan akan post tentang hipokrit.. Maka, di sinilah akan dibicarakan tentang hipokrit.. Dari kaca mataku

Sebelum dimulakan ape2 bicare, rasenye baik untuk kita berkenelan dulu dengan ape yg kite nak bicarakan ini.. Hipokrit ye.. hmm.. Perkataan ini berasal daripada bahasa.................................

Yunani, iaitu ὑποκρίτης bermaksud hipokrit lah dalam bahase Melayu.. Dalam bahasa Hiperbolanye 'hipokarat'. Ini sasterawan sekolah ana bagitau, entah betul entah tak.. Jika lihat pada ertinya, menurut Kamus Dewan, orang yang berpura2 berperangai baik , memperlihatkan perangai berlainan daripada yg sebenarnya.. Menurut Kamus Pelajar, pendek je.. Munafik..


Dah berta'aruf dengan kawan baik anda semua, mari kite lihat bicaraku tentang perkara yang berselirat gler nih.. bak kate org puteh, complicated.. Entah.. tapi mari kita mulakan dengan cerita pengalamanku..

Bermula dengan sekolah Menegah, tingkatan 1 dengan 2 sekolah asrama (dkt mane dan sekolah itu mcam mane tak pntg.. yg pntg sekolah asrama). Bile sekolah asrama, taulah.. 24 jam di sekolah dan sentiasa diperhatikan.. Jadi, pengalamanku tentang hipokrit kt sini amatlah tak berkembang.. itu pada awal2 tahun.. Tetapi, setelah menetap berbulan2 di situ dan ramai kawan yg rapat, maka minda ana pun mulalah berjinak2 dengan perkataan hipkokrit ini... Cuti sebulan sekali yg dianugerahkan oleh sekolah diperuntukkan seboleh2nya oleh beberapa orang member ana yg memang hipokrit tahap maut.. tak tau nak ckp cmner, tp dr situ aku dh dapat mula membaca perangai budak2 yg hipokrit, ini kerana walaupun mereka menghipokritkan diri mereka, tapi takkan sampai sebulan.. dan walaupun mereka mampu, ana tetap dapat tahu siapa yg hipokrit..

Sebab itulah, jika anda semua perasan, kes jenayah peringkat sekolah yang teruk2 semuanya berlaku pada sekolah asrama... Ini kerana si pelaku jenayah tidak merkemampuan untuk 'menghipokritkan' diri terlalu lame.. hahaha..

Berbalik kepada pengalaman ana tadi... maka selama 2 tahun ana menghadapi keadaan yg mana terdapat sedikit golongan yg hipokrit di sekolah asrama ana, tapi peliknya golongan hipokrit inilah yg ana rapat dan nak dampingi? Kenape? sebab ana Sedang mempersiapkan diri menghadapi masa2 hadapan.......

Dua tahun ana kat asrama, masuk tahun ketiga ana bergelar pelajar sekolah menengah, ana dipindahkan ke sekolah biase.. (sekolah ape tak penting, yang penting sekolah balik hari2) atas desakan pihak2 yg tertentu.. Apabila sudah dikatakan sekolah balik rumah, maka merleluasalah hipokrit yg ada.. Kesedaranku tentang perkara ini dari awal2 ana masuk menyebabkan tertanam dalam diriku prinsip yg berbunyi lebih kurang begini.. "anda sedang berhadapan dengan golongan yang hipokrit". Nampak mcm kejam, apatah lagi berlawanan dengan suruhan Allah supaya bersangka baik.. Tetapi, inilah yg dipanggil berhati2 dalam berdakwah..

Dan prinsipku ini tidak sia2.. Memang seperti yg dijangka, tetapi bukan yg diharap..


Sebenarnya, dalam kita memandang perkara hipokrit ini, tak adil rasenye kalau kita hanya memandang daripada satu sudut... Mari kita bukak2 kan sikit minda anda semua.. Hipokrit, bagaimana ia boleh menjadi bagus ek? Pernah berdebat jugak dgn seorang kawan, nasib baik tgh bersemangat haritu..

Membicarakan tentang hipokrit memang susah.. Nak bercakap pun susah.. hipokrit? hipokarat? Perghh!! Lagi sedap lah dengar..Hipokarat ye.. first sekali, mahu anda semua melihat hipokarat dari sudut yang terpuji.. Bunyi macam pelik.. tp hipokrit ini (yang masih belum mencapai takat hipokarat) mempunyai kebaikan yg terselindung walaupun hanya sekelumit zarah sahaja...


Bagaimana? Baiklah.. Satu contoh paling baik.. Lihat masyarakat sekarang.. Ana lebih maksudkan mereka yg pelajar sekolah agama. Mengapa? Soalan senang.. sebab mereka sekolah agama.. ok2.. Pelajar yg sekolah agama, tanpa segan2 meng'shuffle'kan dirinya.. Nak senang faham lagi, pelajar sekolah agama merokok.. dengan baju sekolah agamanya.. Sudah tentu dalam keadaan ini hipokrit lebih utama bukan? Nak contoh lain? Lagi senang.. Masyarakat Malaysia yang ana tengok semakin tak malu2 untuk menunjukkan imej hodoh mereka.. Belah sana, belah sini, terdedah sana.. erk.. terdedah lg sini.. Waduh.. banyak lagi contoh yg lain..


Tapi, ape yg ana nk highlightkan kali ini ialah satu contoh, seorang yg bercouple dan semestinya terlalu susah untuk melepaskan diri dr belenggu couple itu.. Dalam mase yg same, die bergaul dengan segolongan orang yg tak bercouple..dan dia adalah seorang yg dikira berpengaruh.. Maka, di sini hipokrit ialah lebih baik... Sebab ape ana ckp cmtuh? Memandangkan pengaruh yang die ade, pastinya apabila die tidak meng'hipokrit'kan dirinya atas sebab mungkin akan mendorong member2nya yg lain untuk turut meng'couple'kan diri mereka.. Tetapi, mesti ade satu syarat, dia mestilah berusaha bersungguh2 untuk melepaskan diri drpd perangai buruk die.. Ana tau susah nak buat, tapi..............

Kalau nak hipokrit pun, tak payah la sampai mencapai tahap hipokarat.. erk.. maaf kpd yg tak faham.. Jika anda pernah berhadapan dengan orang yg hipokrit buat pertama kali ataupun baru2 saja, anda pasti akan tertipu habes2an dengan mereka, tetapi jika mahu menghipokritkan diri di hadapanku, maaf banyak2.. Pernah ana berhadapan dengan manusia yang, dialah yang paling bising dalam Friendster, tuduh2 orang mendekati zina.. dialah juga yang sebok2 mintak itu ini dekat aku risalah2 tentang couple.. nak bagi dekat rakan2nya katanya.. Tapi, segalanya itu tak dapat menipuku daripada pengalaman aku berhadapan dengan hipokrit.. Aura hipokarat itu masih dapat aku kesan.. Namun ku diamkan diri dulu.. ye ar.. bagilah peluang orang ini mahu meghipokritkan dirinya.. Dan, jangkaanku tak salah.. dia juga mendekati zina..


Maka, jadilah hipokritnya bukan sahaja sudah sampai takat hipokarat, malah hipokarat yg paling tercela sekali, dan malangnya, dia langsung tidak berhasrat untuk berubah, seperti mana ciri2 hipokrit terpuji yang telah ana gariskan kt atas.. Maka hipokrit jenis ini tak salah lagi memang tergolong dengan SYIRIK KECIL. Na'uzubillah..


Manakala, Hipokrit yg terpuji ini pula ana golongan ini bertepatan dengan kata2 imam al-ghazali sendiri... "بدأت بالرياء ونتهيت بالاءخلاص " Maksud: aku bermula dengan riya' dan aku berakhir dengan ikhlas... Selain itu, untuk mengukuhkan hujah aku pulak, dicadangkan kpd anda untuk lihat CERITA INI..



Maka, kesimpulannya, hipokrit itu perlu ada, cumanya tak perlu mengada-ngada... Tetapi amat memalukan jika anda mengaku sebagai Pendakwah menghipkritkan diri, walaupun sekecil manepun.. apatah lagi mencapai tahap HIPOKARAT..

Jadilah anda.. Pendakwah Bebas Hipokrit!

BACA SELANJUTNYA..

Wednesday, November 12, 2008

Hikayat Setan Merah...

(Hari nih tibe2 aku terasa nak mengasah bakat aku yg MUNGKIN terpendam dlm bidang penulisan.. wakaka.. tak tau hebat ker tak.. jd boleh ar korang menghantar komen untuk penulisan yg susah difahami oleh segelintir golongan kt blog ana nih..Jika anda rase mcm tulisan ana merepek, sila lihat ianya diletakkan di bwah label ape..Dan anda disarankan untuk membaca post INI dahulu untuk memudahkan pemahaman..)


Tersebutlah kisah sekumpulan setan yang digelarkan sebagai Setan Merah.. Uniknya Setan Merah ini, ia terdiri drpd setan2 seluruh dunia.. Wah! Dengan diketuai oleh seekor setan daripada Scotland yg telah lame berkhidmat sebagai Setan Merah yg dulunya pernah juga menjadi org bawahan.. Manakala orang bawahannya pula dikepalai oleh warganegara England, yg juga mengalas jawatan sebagai Menteri Pertahanan dlm organisasi kumpulan ini. Sebelum terlupe,eloklah diberitahu bahwa Setan Merah ini beroperasi di sebuah negara di Eropah, maka tidaklah hairan apabila kebanyakkan anggotanya terdiri drpd org Eropah..

Bermulalah Ketua orang atasan, si Scotland ini berkira2 untuk menambah anggotanya daripada seorang yg boleh kira menyengat dalam gerak serangan.Maka terpikatlah ia akan seorang yg ketika itu masih belum tergolong drpd kalangan setan iaitu seorang warganegara Bulgaria
. Terpikatnya dia akan si Bulgaria ini bukan calang2 terpikatnya. Namun, bknnya mudah bg setan Scotland ini untuk mengambil si Bulgaria itu kerana si Bulgaria ini rupanya juga berada di bawah satu kumpulan yg pada segi lainnya adalah kumpulan yg setaraf jenisnya dengan Setan Merah. Maka, apabila sama jenis, bermakna dia juga mempunyai seorang ketua. Maka untuk mengambil si Bulgaria ini, berhasratlah kepada penyetujuan si Ketua kumpulan si Bulgaria ini yg juga terkenal sebagai Kumpulan Ayam.

Maka, diletakkanlah syarat untuk mengambil si Bulgaria ini oleh ketua Kumpulan Ayam ini dengan harga 30 juta. Mencanaklah si Scotland mencari duit dalam masa yg sama mahu mengekalkan organisasinya yg juga banyak membuat akan terpikatnya kumpulan2 yg setaraf dengan Setan Merah dan Kumpulan Ayam.

Dalam situasi yg lain pula, tersebutlah akan sebuah kumpulan yg setaraf dengan Setan Merah iaitu dipanggil Meriam (bukan Maryam). Ara
kianlah akan kumpulan ini amatlah bermusuh dengan Setan Merah kerana akan banyaknya anggota kumpulan ini daripada kalangan orang Islam. Oleh kerana ghairahnya Setan Merah untuk menguatkan kumpulan itu dengan hasrat untuk membeli si Bulgaria, maka menysunlah strategi Meriam untuk juga menguatkan barisan serangan untuk menandingi Setan Merah. Berlainan dengan Setan Merah, dengan senang Meriam dpt menambah ahli tanpa memerlukan duit yg banyak. Oleh kerana untuk menandingi Setan Merah yg mahu menambah lg setan ke dalam organisasinya, maka pemain yg ditambah Meriam juga seorang yg islam dan kuat agamanya drpd warganegara Perancis berketurunan Algeria.

Berbaliklah pula ceritanya kpd hasrat ketua Setan Merah, si Scotland untuk menambat si Bulgaria. Oleh kerana susahnya ketua Kumpulan Ayam untuk melepaskan si Bulgaria yg sememangnya sanagt berkehen
dak dia untuk menyertai Setan Merah, maka si Scotland itupun mengalih tumpuan kpd seorang lg yg cukup berbakat dalam serangan. Khabarnya orang itu adalah bekas pemain Meriam. Malang sekali bg Setan Merah kerana hasratnya ditentang sekeras2nya oleh penyokong2 Meriam dan oleh orang yg mahu itu sendiri kerana dia adalah penganut islam!

Kesedihan Setan Merah dan penyokong2 tidaklah lama apabila si Bulgaria dilepaskan juga pada saat2 akhir oleh Ketua Kumpulan Ayam. Maka jadilah si Bulgaria itu sebahagian anggotanya drpd Setan Merah
dan menjadilah dia seekor setan yg berbakat.


Dipendekkan cerita, maka bertembunglah kumpulan Meriam ini dengan si Setan Merah yg mana dari awalnya tampak memihak kepada si Setan Merah atas kecederaan yang dialami penyerang utama Meriam, si Hitam dr Togo dan juga sekatan yg dikenakan ke atas penyerang tonggaknya juga yg beragama islam drpd Belanda. Maka, berseriaulah akan kesemua penyokong2 Meriam mengharap kepada penyerang2 mudanya. Manakala si Scotland dan segala penyokong2nya pula melebarlah senyuman sekaliannya..

Maka, perlawanan dimulakanlah dengan tiga daripada kumpulan Meriam adalah penganut islam yg mana merupakan musuh utama Setan Merah. Terjadilah sebelum permainan secara lazimnya akan orang baru Meriam dr Perancis itu mengangkatlah ia akan tangannya ke langit seraya memanjatkan doanya ke hadrat ilahi.

Dipendekkan ceritanya, tumbanglah akan seluruh Setan Merah apabila dua tembakan padu daripada orang baru Meriam itu membuatkan kalahnya Setan Merah. Terduduklah akan si Scotland dan juga orang2 Setan Merah. Manakala orang baru Meriam itu lantas memanjatkan kesyukuran ke hadrat ilahi sambil terigat dia akan ayat Al-Qur'an..



اءن نصرالله قريب


Maksudnya:pertolongan Allah itu adalah sgt dekat..

Teringatlah pula akan ketiga2 penganut islam yg berlawan dengan Setan Merah tadi akan nasib yg menimpa orang islam sedunianya.. Adakah ini merupakan satu permulaan dan tanda yg diturunkan drpd Allah sebagai titik mula pertolongannya akan Ummat islam?

Tembakan Pertama


Tembakan Kedua



BACA SELANJUTNYA..