Friday, June 25, 2010

Cakna Ummah!

Begitulah ceritanya, setelah 13 hari, sudah ada yang keluar dan ada yang masuk, malah sudah tahu akan halangan apa yang akan dihadapi selepas ini. Antara yang keluar itu, ada yang terkeluar dengan penuh hina, ada juga keluar dengan penuh bermaruah. Begitu juga dengan yang masuk, ada yang masuk dengan penuh kebanggaan, tak lupa juga yang masuk dengan penuh kehinaan. Walau apapun yang berlaku, seperti falsafah benda yang bulat, sekejap boleh berada di atas, sekejap boleh berada di bawah.

Dan, mereka2 yang diluar pulak, ade yang tertonggeng2 kekecewaan, ada juga yang terloncat2 ala monyet begitu kegembiraan. Dan, antara 2 golongan itu, ada yang memerhati dengan rasa penuh menyampah. Masing2 dengan fanatik. Satu kesan paling buruk kepada ummat Islam dalam Piala Dunia kali ini.

Saya masih ingat ketika pusingan akhir kelayakan Piala Dunia, tatkala Algeria mengalahkan Mesir, kedua2 rakyat negara yang penuh dengan Muslim itu bergaduh dengan hebat sekali, semata2 kerana sebijik bola. Syukur pergaduhan antara negara itu tak berlarutan sehebat Indon-Malaysia kerana tak lama selepas itu tibanya bulan Ramadhan, yang mana orang Arab terkenal dengan baik budi pekertinya apabila masuknya bulan Ramadhan.

Itulah antara cerita2 World Cup yang semakin hangat sekarang ini. Jika saya ditanya tentang pendapat peribadi saya tentang World Cup dari sudut Islam dan pasukan pilihan, jawapan saya ringkas, tapi padat. "Saya menyokong ketuanan Islam dalam World Cup kali ni." Woha!

Mungkin anda semua tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Sebelum saya jelaskan tentang maksudnya, mari kita lihat dulu senarai yang ingin saya mahu anda semua lihat dan perhatikan..


France
1.Eric Abidal
2.Alou Diarra
3.Abou Diaby
4.Franck Ribery
5.Nicholas Anelka
6.Bacary Sagna

Nigeria
7.Lukman Haruna
8.Yusuf Ayila
9.Taye Taiwo
10.Sani Kaita

Germany
11.Serdar Tasci
12.Sami Khedira
13.Mesut Ozil
Ghana
14.Sulley Ali Muntari
15.Andre Ayew
16.Abdul Rahim Ayew
Netherland
17.Ibrahim Afellay
18.Khalid Bouhlarouz
Cameroon
19.Hamidou Souleymanou
20.Idriss Carlos Kameni
21.Mohamadou Idrissou

South Korea
22.Lee Won Jae

Ivory Coast
23.Yaya Toure
24.Kolo Habib Toure
25.Abdel Kader Keita
26.Ismael Tiote

Honduras
27.Osman Sanchez

Chile
28.Ismael Fuentes

Switzerland
29.Hakan Yakin
30.Valon Behrami

Slovenia
31.Samir Handanovic
32.Jasmin Handanovic

Algeria......................

Jadi, bagi sesetengah anda, mungkin sudah faham apa yang ingin saya katakan di sini. Bagi mereka yang masih tertanya, "ape lak yang die merepek senarai2 ni?", maka ketahuilah bahawa "barangsiapa yang tidak mengambil berat tentang hal perkara ummat Islam, maka dia bukan dari kalangan mereka".

Oleh kerana itu, setelah beberapa kajian jelajah2 internet ini, maka saya sudah pastikan senarai2 pemain bola sepak yang membintangi World Cup pada kali ini. Maklumat ini saya kaji dengan cermat, baik daripada sumber maklumat yang rasmi, mahupun pengakuan pemain itu sendiri.. Tapi, apa fungsi saya bersusah2 mengetengahkan senarai pemain2 itu di sini?

Fungsi saya kongsi senarai2 pemain Islam di sini ialah supaya anda semua sedar bahawa paling kurang, 13 negara yang tak perlu kita sedih jika mereka mengalahkan pasukan pilihan anda masing2 kerana mereka juga ada hak untuk anda berikan sokongan atas dasar ummat Islam.. Dan juga, paling penting jangan perlekehkan mereka kerana

Firman Allah dlm surah Al-Hujurat ayat 11,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

Sekian...


Ibrahim Afellay, pemain muda berbakat Belanda yg memenangi ketiga2 perlawanan di peringkat kumpulan.

3 comments:

joegrimjow said...

wah
dah lama cari nama ni

Anonymous said...

ramai lagi

cikgu_eya said...

sokong pemain Islam yang main tutup aurat...^^