Sunday, July 24, 2011

Jom Berlatih untuk Ramadhan

Sekarang tibanya untuk kita menghitung hari. Tidak lama lagi, hanya seminggu berbaki.Ramai orang suruh bersiap sedia. Di sana sini orang memekik mengenainya. Tetapi, adakah kita jelas persiapan apa yang perlu kita lakukan?

Saya mengakui kelewatan saya menulis tentang Ramdhan. Persediaan Ramadhan itu seharusnya bagi orang MU'MIN yang normal, bermula 2 bulan sebelum Ramadhan, iaitu Rejab. Kalau MU'MIN yang abnormal pula, 11 bulan menunggu dengan penantian yang panjang. Saya sendiri malu untuk mengaku samada saya mu'min yang abnormal ataupun normal. Harap2 baki2 sifat mu'min itu masih ada.

Mari kita fokus pada persediaan. Apa agaknya persediaan yang patut dibuat jika mahu menempuh Ramadhan ini? Saya secara individu ada terfkir beberapa persediaan yang harus difkouskan dengan lebih bersungguh berbanding persediaan yang lain. Tetapi, ingin saya ingatkan di sini satu kata2 yg cukup famous..

"Siapa yang gagal untuk merancang, dia merancang untuk gagal"

Adakah anda berjaya merancang Ramadhan anda pada tahun sebelum2 ini? Jika tidak, saya sarankan mari merancang bersama saya...

Bagi yang merancang mahu menghabiskan khatam tilawah Al-Qur'an dalam masa sebulan ini, mari sama2 kita berlatih perbaiki bacaan tajwid kita sebelum masuk Ramadhan ini. BUKAN dengan berlatih baca dengan laju, kononnya 15 minit boleh habis satu juzu'. Tapi tajwidnya hampeh.

Bagi yang merancang mahu bangun qiyamullail setiap hari, mari kita berlatih menjaga diri terutamanya pancaindera kita daripada melakukan,melihat perkara2 yang haram di siang hari. BUKAN dengan kita berlatih stay up malam2 layan facebook dan sebagainya. Bagi saya, kemampuan kita untuk bangun malam qiyamullail bergantung kepada banyak atau sikit dosa yang kita lakukan di waktu siang. Ini pengalaman sendiri. Siapa mahu percaya, silakan. Yang taknak, cuba try test sekali...

Bagi yang rasanya tak nak diri rasa lemah bila puasa, mari berlatih dengan selalu gagahkan diri untuk melakukan ibadah2 sunat seperti solat rawatib dan sebagainya. (elok jugak kalau siapa2 yang rajib buat puasa sunat sebelum2 ni). BUKAN dengan berlatih jogging, pumping, main lompat2 setiap petang untuk kuatkan tubuh badan. Mungkin itu semua boleh membantu, tapi cuma sedikit. Puasa itu satu ibadah. Orang ramai sekarang masalah tidak lakukan ibadah bukan sebab tak kuat untuk buat, tapi malas untuk buat. Jadi, rajin2kanlah diri.

INI PALING PENTING. Bagi mereka yang sudah pun mendapat tawaran untuk menjadi imam tarawih di mana2 surau ataupun masjid, sayang betul2 mengajak anda semua supaya berlatih.. BUKAN berlatih suara untuk bacaan lagu tarannum dan apa sebagainya yang lain itu. BUKAN juga berlatih supaya nafas panjang dan bacaan menjadi sedap. BUKAN juga berlatih supaya tidak mengantuk semasa menjadi imam. TETAPI berlatih untuk jaga hati ini daripada sifat riya', rasa mahu menunjuk2 dan takabbur dengan kebolehan diri.

Saya tahu, itu adalah perkara yang lansung tiada seorang mampu selamat daripadanya. Maaf kepada imam2 tarawih semua jika saya dan terbongkarkan rahsia anda. Bukannya tidak sengaja, tapi untuk peringatan..

Cukuplah itu persediaan yang sempat saya kongsi dan mengajak anda semua lakukan. Anda mampu? Jom, seminggu je lagi!

1 comment:

Jejari Sholehah said...

Alhamdulillah. Salam Ramadhan akhi.