Sunday, October 12, 2008

Mengapa Bersedih?

Kali ini, aku memutuskan untuk membuat post yg khas untuk mereka yg hatinya terluka, ataupun pedih.. Bukan sebab ape, tapi untuk mengubat hatiku yg tercalar oleh 'kekerekan' jiran aku yang dah mem'block' wireless-nya yang mana menjadi sumber aku mecipta dan juga mengilhamkan penciptaan blog ini, juga segala post di dalamnya. Pem'blockan' ini juga meninggalkan aku menaip post kali ini dengan hanya menggunakan khidmat dial-up sahaja... wuahahahaha...
(sudah cukup merepek)

Bila kita perhatikan sekeliling, betapa banyaknya bencana yang ditimpakan ke atas manusia,semestinya berakhir dengan tangisan dan juga penderitaan. Ada yang kehilangan anggota keluarga, hilang harta benda, kuasanya hilang dirampas, kehilangan awek dan balak, kucing kesayangan mati, (ceh, nak jugak). Kesemuanya ini datang tanpa minta izin, tanpa bayang, mahupun bau untuk dikecam. Semestinya, sebelum ia datang, kekuatan diri perlulah dibina agar tidak menyalahkan atay disalahkan apabila tibanya bencana atau ujian itu nanti.Tidak kira ujian kecil atau besar, apabila ujian datang, pastinya membawa kesan kepada si penerimanya.




Namun, ibarat siang dan malam, bulan dan matahari, segala yang datang pasti akan berakhir. Begitu juga dengan ujian. Perermasuklah dunia tempat persinggahan ini. Sebuah tempat yang pasti akan hancur binasa dek suatu tempoh yg memang sudah ditakdirkan oleh penciptanya. Namun anehnya, sungguh ramai yang menangisi tempat yng sementara ini, padahal tidak kita tangisi tempat yang abadi kelak, yang menjadi penentu nasib buat selama2nya, mungkin kerana kita tidak tahu manakah berakhirnya kehidupan kita ini.


Air mata yang gugur ke tanah, (lantai bagi mereka yang nangis kt rumah)kerana duniawi hanyalah satu kesiaan semata2, tidak kiralah awek yang lari ikut balak lain, kucing kesayangan mati, ataupun yang lain2. Pengguguran air mata itu langsung tidak memberi ketanagan jiwa yang dimahukan.Sebab apa? Kerana dunia ini hanyalah suatu tempat yang rapuh untuk kita jadikan sandaran. Kita seringkali terkilan apabila terlewat sikit tengok suatu cerekerama bagi perempuan, tetapi, berapa banyakkah di antara kita yang berasa terkilan,kecewa,sedih,dukacita apabila kita lewat mendatangi solat. Banyak antara kita yang sedih tatkala terlepas menonton perlawanan bola sepak yang ditayangkan pada waktu awal pagi (biasanya UEFA Champions League, ataupun Euro08 baru2 ini), tetapi adakah antara kita yang sedih tatkala kita terlepas bangun untuk solat tahajjud? Wah2!! lihat sajalah, berapa banyak kesedihan yang tak munasabah kita pupukkan dalam diri..


Sedangkan bagi para wali-wali Allah, yang mereka sedihkan adalah urusan-urusan akhirat. Mereka sedih apabila di malam hari mereka tidak mengerjakan qiyamul lail. Mereka sedih apabila tidak mampu bersedekah, padahal mereka tidak punya kemampuan untuk itu. Mereka sedih apabila tidak solat fardhu berjamaah. Mereka sedih ketika melakukan dosa, sekalipun dosa itu sangat ringan. Mereka menangis dikeheningan malam, memohon kepada-Nya, mengharap bantuan-Nya, pasrah kepada-Nya. Mereka merasa bahagia bersama Allah. Hati mereka selalu terhibur walau dalam keadaan sepi. Titik pusat perhatian mereka adalah akhirat. Mereka tidak mendengki dengan kenikmatan yang diperoleh orang lain. Hati mereka sabar. Jiwa mereka penuh ketulusan dan kekhusyukan. Bagi mereka, ujian dan cubaan adalah satu syarat untuk meninggikan darjat keimanan mereka. Mereka juga memandang, bencana-bencana itu tidak seberapa dibanding dengan bencana-bencana yang akan mereka terima kelak apabila mereka tidak bersabar dan banyak berkeluh kesah.


Salah seorang ulama berkata, "Sejak saya hidup selama empat puluh tahun yang lalu, saya tidak pernah bersedih kerana sesuatu, sebagaimana kesedihanku apabila melihat fajar telah terbit(habes waktu untuk bertahajjud)." Semaklah pernyataan itu wahai sahabatku, tidaklah mereka bersedih karena hal-hal duniawi. Yang mereka sedihkan adalah berlalunya waktu di mana mereka merasa asyik berduaan dengan-Nya. Bandingkan dengan diri kita yang kerap bersedih karena hal-hal duniawi. Renungkanlah! Mungkin kerana hal itulah kita tidak pernah tidur dengan tenang, jiwa kita senantiasa resah dan gelisah, boleh jadi kita lebih mencintai dunia yang fana ini daripada akhirat yang kekal abadi.

(Muhasabah diri buat insan yg lemah pencipta post ini yang sering bersedih, dan juga untuk berkongsi bersama mereka2 yang mahukan perkongsian. Mungkin lepas ini blog ini agak jarang diupdate kerana terpaksa menggunakan dial-up connection setelah selama ini 'mencilok' orang lain punya wireless.... Sabarlah dengan ujian duniawi)

1 comment:

Anonymous said...

la tahzan