Saturday, February 21, 2009

Merentas Laluan dengan Pengetahuan..

Kian lama aku hidup di dunia, makin banyak kerenah yg samaada aku sanggup atau tak sanggup melihatnya.. Namun bagaimana aku dapat mengelak.. Menyebut tentang perangai, aku pun dah lama sebenarnya nak menggapai2 tangan cuba menyentuh perkara ini, tetapi rasa macam serba salah nak kata.. Orang cakap, dipendam mati anak, diluah mati katak.. Ataupun ade peribahasa yg bunyinya lebih kurang macam tulah.. Yang penting, makin aku biarkan perkara ini tanpa menulis apa2, makin melarat perkara ini membiak..

Maka, dengan penuh rasa hina dan terbuka dengan kutukan, maka aku bermula untuk menulis sesuatu yang teramat penting sebenarnya, tapi semakin ramai yg menganggap ini remeh....

Aku melihat suatu situasi di mana seperti suatu kisah yg bunyinya begini..

Seorang pelancong datang ke Malaysia, nak jalan2 katanya2. Lalu berjumpalah ia dengan seorangyg difikirnya rakyat Malaysia. Tanpa diundang, dgn sewenang2nya rakyat Malaysia tersebut merelakan dirinya untuk menunujuk jalan kpd pelancong tersebut.. Maka, berkatalah si pelancong supaya si rakyat Malaysia itu tadi menunjukkan jalan ke Langkawi.. Hasilnya, sampailah kedua2nya ke sebuah tempat yg katanya rakyat Malaysia itu, inilah Langkawi.. Maka, bersukalah pelancong tadi di tempat yg ada terdapat sebuah logo seekor kancil.. Kemusykilan pun timbul apabila dia melihat kembali risalah2 pelancongan yg di download free dari internet yg telah diprint nya.. Mengikut risalah pelancongan itu, Langkawi sinonim dengan helang besar, bukan seekor kancil.. Maka, dengan penuh keliru tambah bersedia untuk mengfire rakyat Malysia itu, dia pun usya2 lah tengok tempat itu.. Seterusnya, terpandanglah dia akan perkataan "ZOO Negara"..

-cerita habis di situ-

Sebelum korang menulis ayat tanya dalam kepala otak anda, aku harap semuanya bersabar dan dapat baca hingga habis untuk mengetahui kaitan ZOO Negara dengan post dari org yg hina macam aku ini..

Zaman kini, aku lihat banyak para2 pemuda yg berdarah semangat gamaknya mula menlihat dan memerhati artikel2 agama.. Maka, bersemangatlah mereka semuanya untuk juga mengikut jejak. Maka disebabkan itu, dapatlah kita lihat betapa banyaknya blog2 yg dilihat cuba menyentuh dn memperkatakan tentang islam oleh individu2 tertentu.. Blog2 ini tumbuh ibarat cendawan lepas hujan..

Secara umumnya, penulisan blog tidak ada kaitan sama sekali dengan ZOO Negara, tetapi hakikat tujuan dan individu yg mengeblog itu sendiri.. Masing2 dengan megah dan yakinnya berkata,
"blog ini dibuat untuk menyedarkan ummah di akhir zaman"... Ataupun..
"blog ini untuk menjadikannya blog terbaik"..or...
"blog untuk mengubah masyarakat"...ape lagi.....
"Sebenarnya blog ni baru nak dicipta......ni post pertama....lama kelamaan confirm lagi best punya".. (yang ni paling tak malu)

Ade yg lagi best dan x boleh blah, tambahan lagi membuatkan korang pasti gelak...iaitu, "ana membuat blog ini bertujuan utk menyedarkn kpd sesiape yg sedang bercinta tetapi ikut la syarat yg ditetapkn oleh Islam. blog ini ana khas kn kpd pembace yg inginkn teknik atau ape saje care utk becinta didalam Islam." ..gelakguling Ape lagi, jom gelak ramai2..

Persoalannya, ape masalahnya dengan mereka2 ini? Masalahnye adalah...... cuba anda renungi balek kisah yg diceritakan di atas... Suatu kisah yg mungkin korang gelak2 waktu mule2 bace tadi.. Aku bukannye ape, cuma risau.. Risau apabila suatu bende yg tidak sepatutnya dipegang dan dijalankan oleh orang2 yg tertentu dipegang secare volunteer oleh sebarangan orang.. Maka, yang akan terjadi hanyalah seperti kisah ZOO Negara di atas.. Bagaimana sebarangan orang menunjukkan jalan yg dia sendiri tidak tahu?

Kebanyakkannya menggunakan istilah dakwah ataupun yg sinonim dengannya, bahkan ada yg berbangga menggunakan istilah ini yg mana ianya sepatutnya bukan untuk menunjuk2.. Tetapi si empunya perkataan atau blog itu sendiri masih tidak settle lagi di tahap yg paling asas sekali.. Sejujurnya, aku menulis ini aku tekankan kepada orang yg rapat dan memang aku kenal.. Jadi, jika ada org lain yg terasa, asiff jiddan.. Ma'alish ya sheikh.. tiada niat..

Aku tak kesah jika ianya sekadar untuk menyampaikan ape didapati daripada laman web lain, mungkin ada yg tak berjumpa dengan laman web itu ataupun tak dapat taufiq untuk menjuenguk laman web itu.. Tetapi mengapa mahu berbangga jika blog itu mendapat sambutan ramai? Bukankah anda hanya mahu sampaikan apa yg anda dapat daripada sumber2 ORANG LAIN..? Mengapakah memperlihatkan seperti anda kelihatan sungguh hebat? Tetapi hakikatnya pergaulan anda tidak kira di alam maya atau di alam realiti lagsung tak terkawal?

Paling aku benci dan meluat apabila ada yang mengatakan "ana membuat blog ini bertujuan utk menyedarkn kpd sesiape yg sedang bercinta tetapi ikut la syarat yg ditetapkn oleh Islam. blog ini ana khas kn kpd pembace yg inginkn teknik atau ape saje care utk becinta didalam Islam."
Ini memang secara jelas menunjukkan kebodohannya kerana tiada suatu cinta pun sesama manusia yang dibenarkan di dalam islam kecuali cinta selepas berkahwin, dan aku memang tau si pembikin blog ini bukannya seorang yg sudah berumah tangga.. Apa lagi yang nak dikata?

Adapun sesiapa yang tidak berpuas hati boleh rujuk Sahih Bukhari dalam bab "ILMU SEBELUM BERKATA DAN BERAMAL".. Berdakwah tanpa ilmu takkan istiqamah selamanya.. Orang akan merasakan itu.. Jadi, anda janganlah hairan sekiranya blog anda tidak mendapat sambutan meskipun anda copy paste 100% isi dari laman web yg dikunjungi 1000 orang sekalipun, tetapi pemahaman dakwah dan manhaj masih belum selesai dalam diri anda, meskipun orang tidak tahu siapa anda...


Tetapi,jika anda betul2 ikhlas dan mempunyai ilmu, sekalipun anda hanya post sebulan sekali, meskipun anda tidak mempamerkan kehebatan ilmu anda di dalam penulisan, meskipun anda hanya bincang bab paling remeh sekalipun, pembaca akan dapat merasai kemanisan itu..(Yang ini, aku memang secara ikhlasnya merujuk kepada blog yang paling aku respect.....KERETA MAYAT.. Bro Hamka jgn kembang)

Sedarlah, ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah, tapi, kalau amal tanpa ilmu, ibarat buah tanpa pokok.. Bagaimana sebiji buah akan terbentuk tanpa kewujudan sebatang pokok? Sedarlah, hakikatnya ianya memang tiada..

16 comments:

Anonymous said...

Perghh! Pedas seyh..

Tiba2 aku terasa macam termasok dlm klgn2 org sebegini..Bagaimana tu sedare?

Ya Allah! Tetapkanlah niatku..

Anonymous said...

woooooo..

bagus ko. ttbe aku takut kalau aku jd riya', x jd la aku buat blog. lebih baik aku hindar.

hahaha.ilmu aku bukan tinggi mane pun.

tq2 bg peringatan. Alhamdulillah

CaPiQuE said...

nie post untuk a**q ker??haha...klu ana jadi afiq ana pon trkena

Muhd Alfateh- Syeikhul Hira' said...

To Anonymous:

Ya.. Niatmu dan niatku juge...

-----------------------------------------
To emo:

Bagus juga begitu.. tapi jgn terlebih emo sudah... Jika nak buat juga tiada masalah.. cuma perlu sedar kita di tahap yg mana dan overacting ..

--------------------------------------
To Capique:

Apsal ade yg sencored ade yg tak?

Anonymous said...

Ana rase mesti ade org yang akan TerDELETE blog sendiri nanti....

*InsyaAllah*

Anonymous said...

hm.. idea yg bagus.. mabruk'alaik!

o0o mcm biase ye aq nak minx izin c0py paste post.. hahaha,, tenks akh..

hambaallah96 said...

power ah abg wat...=P

Muhd Alfateh- Syeikhul Hira' said...

To Ayn Jalut:

Jgn ckp begitu.. Boleh jadi aku.. Oh!

-----------------------------------
To Manusia:

Aku tau kalau aku tulis "aku x izinkan ko copy" pun x gune sbb aku yakin ko mmg dah copy paste dah.. Asal x mengubah name penulis dn sumber sude...

-----------------------------------
To Hambaallah:

Mana satu yg power? Hehehe..

Anonymous said...

Fuh! dh adew peraturan..

SirAlep said...

betul juga apa yang diperkatakan oleh mu itu.sekarang ini amat belambak blog-blog yang bila bukak sahaja perasaan menyampah menjalar ke dalam diri.

oh,inilah kesan teknologi kepada kita.terlalu mudah menyampaikan pendapat tanpa berpikir dahulu.

ok mad teruskan usahamu mengingatkan blog-blog di luar sana yang sesungguhnya blog ini bukan satu tempat yang boleh main keluar sahaja apa yang dipikirkan di dalam otak.

wallahualam

Muhd Alfateh- Syeikhul Hira' said...

Perkataan menyampah mungkin agak keterlaluan sebenarnya..

Bagaimana ana nak meneruskan usaha mengingatkan blog2 di luar sana? Bukankah itu tugas anda menyebarkan link blog ini?

kammin said...

ilmu tanpa amal sia-sia, amal tanpa ilmu adalah satu kegilaan... mcm tu la lebih kurang pesan imam ghazali kan.. so jgn jd gila beb... aku tak nak!

Anonymous said...

ilmu tanpa amal sia-sia, amal tanpa ilmu adalah satu kegilaan.. aku ingat pesan imam ghazali tuh dan jgn la kita buat benda gila..

wordsoflife said...

bismillah..

*blog deleted*

berkesankah artikel anda? mungkin.. tapi, bukan kerana artikel anda blog itu didelete.. kerana diri yg msih belum bersedia mungkin untuk brkongsi pendapat.

tapi, tetap meyakini, akan tiba masanya nanti, tetapi mungkin bukan sekarang..

sebelum terbaca artikel ini sudah terfikir2 perkara ini, dan tak mahu turut tergolong, namun cuba untuk memberanikan diri membina rumah, walau ilmu asas pun masih belum lepas, alhamdulillah, insyaAllah..

teruskan usaha~~

Ismi Uthman.. wa ma ana mina kha-ifan said...

Stuju... setuju!!!
hahaha.. tak tahan..

"janganlah bercinta.. dalam masa yang sama jom bercinta..
jalan berbeza, namun tujuan yang sama.. atas jalan syaitan.."

Anonymous said...

My cousin recommended this blog and she was totally right keep up the fantastic work!