Sunday, June 14, 2009

Sana Sini Sudah... Kapan lagi?

Entah mengapa, terlalu banyak yang menerpa diriku hasil daripada kejadian2 di seluruh dunia.. Rasanya benda itu sudah terlalu dekat.. Belegar2 sahaja di sekitar, mengintai peluang atau arahan. Begitulah, sejak beberapa hari yang lalu. Bukan jarang berlaku, tapi setiap hari berapa banyak kali pun aku tak tahu, tapi yang kali ini jelas highlightnya pada diriku.

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ


Yang Pertama:

Sekembalinya aku lewat pukul8 malam dari Damansara atas beberapa urusan disambut dengan berita yang datang dari jauh. "Abg Isa telefon, ada kemalangan pelajar Malaysia di Mesir.. parah. Satu2nya penumpang yang sedarkan diri ditahan polis.. Abg suruh do'akan untuk semua. " Aku terkedu. Bunyinya macam gempak gempar.

Aku tau, semuanya mesti ada di "situ". Lalu, ku membuat rampasan kuasa ke atas komputer daripada adik aku untuk maklumat yang tepat dan meyakinkan. Aku ambil keputusan untuk tidak membuka mana2 media, tetapi ikhwah2 Mesir punya blog yang menjadi mangsaku. Ternyata, lebih tepat, dan dramatis penceritaan.. Begitulah ceritanya....

Seorang meninggal,satu koma,satu cedera teramat parah,dua cedera ringan.Meskipun tak mengenali (mungkin), tapi pemergianku ke Mesir awal tahun dulu cukup untuk membuatkan aku faham, seterusnya merasai bagaimana perasaan mereka, rakan2, dan lain2...


Yang Kedua:

Yang ini perlu lebih luas liputannya. Sungguh menyedihkan.Dunia pergerakan Islam abad 20 kembali berduka, tokoh pergerakan Islam yang banyak buku-bukunya dibaca dan menjadi rujukan para aktivis pergerakan Islam seluruh dunia telah pulang menghadap ilahi.

"Syaikh Fathi Yakan Wafat"... Begitulah tajuk berita yang membuatkan mata aku yg membunuh niat aku untuk shut down komputer tatkala hari menjelang tengah malam. Aduh! mati lagi... semuanya tersangat dekat.

Aku tahu, kebanyakkan anda bila teringat Fathi Yakan, pasti tiada yang lain muncul di benak kepala melainkan buku ما ذا يعني انتماء في الءسلام (Apa Eri Saya Menganut Islam), satu buku popular yang menjadi asas setiap mereka yang mengikut "gerakan", juga mesti dibaca setiap orang Islam.

Aku juga tahu, ada kalangan anda sebagai pembaca segan nak cakap yang korang tak kenal beliau.. Selepas ini, bolehlah pergi ke kedai buku dan cari buku berharga yang saya sebutkan di atas..Download buku ما ذا يعني انتماء في الءسلام (Apa Eri Saya Menganut Islam) Meskipun itu bukan satu2nya buku yang ditulisnya, tapi jelas keberkatan buku itu sehinggakan seluruh dunia menggunakan buku itu sebagai silibus usrah yg utama. (website Al-Ustaz)

___________________________________________________

Ketahuilah, mereka di Mesir ditimpa kemalangan ketika kembali dari survey tempat untuk rehlah Gen6 (batch mereka).. Amat tragik sekali, tentu mereka akan diingati oleh batch mereka sampai bila, terutamanya bila rehlah tahun2 yang mendatang.. Semoga dengan ini, ukhuwwah antara mereka akan menjadi ekstremely rapat.

Ustaz Fathi Yakan pula, past tidak akan dilupa oleh mana2 manusia yang bergelar muslim sejati. penulisan beliau amat diminati generasi dakwah.

"Tetapi diambil-Nya ilmu pengetahuan dengan mencabut nyawanya para alim ulama, sehingga jika tidak seorang ulamapun yang tertinggal, lalu orang-orang sama mengangkat pemimpin-pemimpin yang bodoh. Mereka ini jika ditanya, terus saja memberikan fatwa yang tidak berdasarkan ilmu pengetahuan yang benar. Jadi mereka itu tersesat dan pula menyesatkan". (HR Bukhori dan Muslim)

Sekian..........

1 comment:

Anonymous said...

Iya.. sama2 kita membuat perubahan..

Al-Fatihah untuk Allahyarham Fathi Yakan..