Wednesday, July 23, 2008

Ego...oh Ego.....

Seperti biasa, hidup2 ini tidak dpt lari drpd kesilapan. Kadangkala ianya dilakukan dengan sengaja ataupon tidak sengaja. Dan sudah tentu, apabila berlakunya kesalahan, pasti akan ada teguran yg menyapa. Alangkah baik bg mereka yg menerima dgn rela hati, tetapi sebaliknya bg mereka yg menolak teguran itu amatlah malang bg mereka.

Jadi, apabila melihatkan akan perkara ini, terdetik dlm hati tentang mengapa teguran tidak dpt diterima..? Pastinya jwpnnya hanya menjurus kpd EGO..

Menyentuh sahaja tentang ego ini, pastinya ia dilihat sbgi suatu sifat yg perlu dibuang sejauh mungkin dr diri kita. Sebagai seorang muslim yg beriman kpd Allah, kita mesti memastikan diri kita merd
eka dr sifat ini.. Mengapa..?

Hadis Nabi: لا يدخل الجنه من كان في قلبه مثقال ذرة من الكبر

Maksud: Tidak akan masuk syurga sesiapa yg di dalam hatinya ade sifat takabbur sebesar zarah.



Antara sifat2 ego yg plg ketara sekali dpt kita pastikan ialah memandang rendah org lain dn sentiasa melihat org lain silap dn merasakan diri ini betul setiap masa. Tak pernah salah.


Ego juga merupakan antra sebab ummat islam sekarang susah untuk bersatu.Kenapa..? Sebab ia adalah pengikis sifat2 yg mahmudah yg lain. Ego juga amat penting sekali dielakkan oleh mereka yg diamanahkan untuk menjadi pemimpin. Seringkali pemimpin itu terjebak dgn EGo ini. Ini ditandakan dengan sering memandang org dgn prasangka buruk.Ini juga merupakan kesan sifat Ego yg amat bahaya, selain menjadikan org tidak menerima nasihat drpd seorang pemimpin yg EgO.bukan ego yg ini yer...

Pernah sekali seorang Syeikh didatangi seorang lelaki, lalu lelaki itu memberi suatu yg berbentuk nasihat ke atas syeikh tersebut di hadapan org ramai. Setelah selasai org tersebut bercakap, syeikh itu kemudiannya berkata:"aku tidak tahu mengapa aku tidak dpt menerima apa yg kau sampaikan seperti aku menerima apa yg org lain smpaikan. SAMA ADA HATI AKU YG ROSAK ATAUPON HATI KAMU YG ROSAK."


Jadi, akhir sekali ana rase kebanyakkan drpd anda pastinya mempunyai sifat ego, takabbur, prejudis dn lain2 perkataan yg sewaktu dgnnya walaupon sekecil zarah pon. Termasuk diri yg menaip artikel ini pon pasti kadangkala tidak terlepas drpd sifat ini... x percaya...? Tgk saja, adakah anda boleh terima apa yg ana telah katakan tadi..? Jika tidak, itu sifat aper namanya...? Bukan ego/prejudis..? hahaha....

(cmner..? x dpt lg nk terima..? Susah sgt ker nk ngaku ader sifat ego..? Sng citer....Tepuk dada, Tanya iman..(bukan iman Obi tu).Malu nk mengaku? mengaku senyap2 sudah... asalkan berubah... ....)


.

2 comments:

pinocio said...

mengancam topik kali ni, tapi ana rase blog ni perlu di serius kan lagi, ana bukan aper, blog ni bukan sorang dua jer yg tengok, atau 2 razi jer tengok, satu dunia bai yg tengok!!!
so aper diorang kater kalo blog dakwah ni x serius kan, btol x,nie gak salah satu dari nasihat,hahahaha, jangan EGO, kalau bolehh tolong buat satu citer tentang hipokrit yer....

NahnuNasrullah said...

Salam... jazakallahu khairan katsira atas nasihatnya.. ya2... amat setuju.. ana akan 'cuba' untuk lebih serius.. Tentang hipokrit yer... hmm... tgklah dulu.. kenape nk sgt tntg hipokrit nih yer..?

lg satu, jika rasa ana kenal anta dn anta kenal ana, apalah salahnya jika gune nama yg dikenali.. kan lebih mudah untuk berinteraksi..