Sunday, December 21, 2008

Sungai dan Insan

Subhanallah, cantik sungguh sungai yg diciptakan oleh Al-Khaliq...

"Allahlah yg telah menciptakan langit dn bumi dn apa yg ada antara keduanya..." (al-jumuah:4)

Alhamdulillah bini'matil Islam. Alhamdulillah di atas segala kurniaan yg telah Allah berikan yg sesungguhnya benar-benar banyak sehingga tidak dpt dihitung walau menggunakan seluruh jari yang ada pada manusia di dunia termasuk jari kaki atau menggunakan akal yang ada pada setiap manusia nescaya tidak mungkin akan dapat dihitung atau dikira betapa besar dan banyaknya nikmat yg dikurniakn olh Al-Khaliq kpd kita.

"sekiranya kamu menghitung nikmat yg diberi oleh Allah maka nescaya kamu tidak akan mendapatinya..."

Berlalulah suatu hari yg mana diizinkan oleh Rabb maha berkuasa untuk diri mengunjungi ke sebuah tmpt yg sngt nyaman dgn flora dn fauna yg masih terjaga dn udara nyaman yg tidak dicemari dgn asap mobil-mobil dn terhindar dr kesesakan manusia yg sibuk mengejar karier yg diminati ke sebuah sungai yg agak jauh dari kediaman diri.

bersama beberapa orang rakan yg sangat diaksihi yg senantiasa membantu diri agar tsabat atas jalan yg sangat-sangat sukar ini diri mendapat pelbagai pengajaran yg ign dikongsi bersama semua pembaca agar ilmu yg cetek di kepala ini akan di tambah oleh ilahi.

Mgkn perkongsian ini akan diberi dr beberapa perumpaan agar pembaca dpt brfikir sedikit dn dpt mengambil pelbagai perumpamaan dr setiap kejadian atau setiap tempat yang kita lalui dlm seharian hidup kita.


1.

"Sungai ini diibaratkan seperti jalan menuju matlamat kita yang mana akan kita lalui setiap point yang mana ana ibaratkan dia air terjun. Kita akan lalui beberapa tempat air terjun sebelum tiba di puncak yg tertinggi yg mana di puncaknya kita akan mendapat air yang sangat jernih dan udara yang sangat nyaman. Namun, bukannya mudah untuk melalui setiap point sekiranya tiada matlamat yang jelas dan mujahadah yang tinggi.

2.

"ana umpamakan batu-batu besar ni seperti insan yang punyai jati diri yang besar dan punyai iman yang kuat manakala derasnya air sungai diibaratkan seprti derasnya jahiliyyah yg menjalar setiap manusia zaman ini. Walau sederas mana air sungai itu namun batu-batu besar ini mampu menahan dari hanyut bahkan boleh masuk kedalam masyarakat sungai. Manakala pasir yang banyak itu ana umpamakan seperti ummah sekarang yang mana walaupun dalam kuantiti yang banyak tapi tidak dapat menahan antara satu sama lain bahkan hanyut semuanya di bawa arus."

3.

"Ana impikan pemuda yang mana dirinya seperti air terjun yang menjunam ke dasar yang mana auranya bisa menggegari tubuh manusia yang mendekatinya. Walaupun tidak pergi ke bawahnya namun auranya sudah cukup untuk memberi kesan kepada hati-hati yang berdekatan dengannya."

4.

"Ana teringin nk jd mcm sungai yang mana ia tetap mengalir walaupun pelbagai halangan di hadapannya dan x pernah putus asa sehinggakan batu yang besar gadabak pun hanyut dengan aura yang deras sehinggakan ada lubang besar di batu-batu besar."

Astaghfirullah, ada bnyk lg seenarnya tp dh lupa. Mungkin sebab terlalu lama simpan dah bertakung dn keruh dh jadinya. Apapun, moga perkongsian ini dapat meningkatkan pemikiran kita dikala melihat ciptaan Allah yang maha kuasa.

"tidakkah kau menciptakan ini dengan sia-sia. maha suci engkau maka peliharalah kami dari siksa api neraka."

"Apakah kamu tidak melihat?"

Wallahhualam....

1 comment:

SirAlep said...

Kirim salam pada orang yang mengucapakan kata2 ini.

Semoga kita semua dapat merealisasikan kata2 yang diucapkan.