Monday, May 18, 2009

Syukran Ya Murabbi!

Rasanya sudah dalam jangkaan, aku baru saja diam beberapa ketika. Pasti ramai yang mengagngap diri ini sibuk. Hehehe.. Cuma perasan sibuk saja. Keluar pula di shoutbox. Bunyinya seperti mendambakan tulisanku mengenai Hari Guru yang lepas sudah sabtu yang lalu. 16 Mei. Tarikh keramat setiap insan bergelar guru.

Sebelum memulai apa2, elok rasanya jika aku ana mengucapkan maaf kepada semua guru atas ketidak tulisan saya tentang guru. Harapnya, mana2 guru yang terasa, a'asiff jiddan, SORRY, minta maaf, (dan sebagainya lagi). Tapi, rasanya semuanya sudah dicoret oleh penggiat2 blog yang lain. Atas kata lainnya, tulisan ana yang ini tak lebih hanya sisa2 isi yang telah mereka2 yang lain kemukakan. Cumanya, yang mungkin lebih sedikit ialah, yang menulisnya ialah saya, bukan orang lain. Lalu, mereka yang menanti2 penulisan saya pasti mengharapkan sesuatu. Untuk tidak mengecewakan, dan sebagai memenuhi tuntutan seorang muslimin ke atas seorang muslimin yang lain , iaitu jika diminta diberi peringatan, maka hendaklah dia bagi, maka saya terbitkan penulisan hasil sisa2 isi yang tak terambil oleh blogger2 lain.

Mungkin ramai yang bertanya, "Awatnyer hang lambat sangat tulisa pasal guru. Hang sibuk ke apa? Tak sayang cikgu ek?". Begitulah lebih kurangnya hati2 anda berbicara. Bagi saya, tak salah rasanya saya menulis hari ini. Minggu depan pun tidak mengapa. Hatta, jika Allah tak kurniakan taufiq kepada saya langsung untuk menulis, mungkin tulisan saya terbit bulan depan pun saya tidak kesah.

Mengapa? Soalan yang rasanya ramai orang boleh menjawabnya lantaran penulisan2 blogger lain yang sering menerbitkan isi penting ini. Tak lain tak bukan, jawapannya ialah, "mengingati guru bukan sehari". Bahkan sebagaimana yang telah diteriakkan dalam penulisan2 yang bertebaran di alam maya ini, guru itu tidak wajar untuk hanya diperingati satu hari saja. Iaitu hanya pada 16 Mei setiap tahun. Mereka patut dihargai, dihormati, diingati, dan diSAYANGi setiap hari.

Timbul pula satu persoalan.. "Lalu, tidak wajarkah jika kita menyambut Hari Guru?"

Satu pertanyaan bernas yang bukan semua orang boleh menjawab dengan memuaskan hati si penanya. Malahan, apa yang akan saya tulis selepas ini pun saya tidak akan jamin semua orang akan berpuas hati sebagai persoalan kepada yang di atas.

Asalnya, ianya bukan satu persoalan yang asing di kalangan kita. Bahkan, hampir setiap kali perayaan menyambut hari2 tertentu soalan ini diangkat naik. Ini termasuklah ketika MaulidurRasul, yang mana perkataan Bid'ah oleh sesetengah pihak yang kononnya cuba membela kehormatan nabi. Maka dijawab pula oleh sesetengah pihak 'Bid'ah Hasanah. Entah yang jawab itu mengerti ataupun tidak akan frasa Bid'ah Hasanah itu. Yang penting, bukan MaulidurRasul yang ingin saya bahaskan.

Berbalik semula kepada Hari Guru. Rasanya tidak wajar jika kita menolak secara mutlak apa yang dikatakan sebagai Hari Guru. Apakah salah jika diletakkan satu hari istimewa kepada mereka2 yang telah banyak memberi utnjuk ajar kepada kita. Bukan bermakna hari2 lain kita lupakannya, cuma ada satu hari yang kita raikan penghoramatan, ingatan, dan kasih sayang kita kepada guru dengan suatu yang luar dari kebiasaan kita, contohnya memberi hadiah. Adakah ini bermakna kita melupakan guru pada hari2 lainnya? TIDAK sama sekali. Bahkan ini membuktikan yang hari2 lain juga kita mengingatinya. Masakan kita melontarkan kutukan2 pada hari lain, tapi tiba 16 Mei terus saja membelikan hadiah. Itu ajaib.

Maaf kepada mereka2 yang sebelum ini ada menulis tentang penghapusan Hari Guru. Saya rasa, cuba baca penulisan saya berulang kali agar dapat saya terjemahkan apa makna ari Guru bagi kami sebagai seorang yang masih bergelar pelajar kepada seorang yang telah banyak sangat berbakti kepada kami. Semoga segala2nya dapat terungkai kembali.

Namun sejujurnya, saya amat benci kepada mereka yang menunjukkan tanda hormat mereka hanya apabila tiba hari2 tertentu, yang mana dalam aspek ini ialah Hari Guru.Tapi, mereka pada hari lain amatlah mencaci2, memaki2, mengumpat, dan sebagainya lagi guru yang memberikan tunjuk ajar kepada mereka. Nampak sangat satu kehipokritan di situ. CUba cari hari lain yang mana semua orang menunjukkan rasa hormat dan kasih sayang kepada guru mereka selain dari Hari Guru. Ada bukan? Itu ialah hari2 yang menuju kepada sesebuah peperiksaan besar, tak kira PMR, SPM, STPM, STAM, dan sebagainya. Lucu bukan? Itulah hakikat pelajar sekarang. Mungkin sebab itulah ada pihak yang mencadangkan "hapuskan Hari Guru!". lantangnya seperti tunjuk perasaan mansuhkan ISA.

Apa2pun, sebagai penutup untuk anda daripada saya, dengara2kanlah lagu yang anda jarang2 dengar, dan mungkin inilah kali pertama anda dengar. Seperti biasa, apabila saya ungkapkan lagu, itu tak termasuk langsung lagu2 selain nasyid, kerana nasyid itulah satu2nya lagu dalam kamus hidupku. Dengarkanlah.........


1 comment:

kammin said...

:-) tq beb atas tulisan nta yg jujur dan berani. reliti bukan fantasi. ana maak ya kibten