Monday, April 13, 2009

Mengapa Masih dengan Hedonisme?

Cuba melawan kepeningan yg melarat hasil membuat kerja 3 hari berterusan tanpa karbohidrat yg cukup. Masih dalam mood berehat. Tapi menggagahkan diri juga untuk menulis. Bersalah rasanya jika menolak hadis :

بلغوا عنى ولو آية, وحدثوا عن بنى اسرائيل لا حرج, ومن كذب على متعمدا فليتبوأ مقعده من النار.

Maksudnya; “Sampaikanlah daripadaku sekalipun satu ayat, riwayatkanlah daripada Bani Israil, tiada salahnya. Sesiapa melakukan pendustaan terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyiapkan tempatnya dalam neraka” (Riawayat Bukhari: Hadis Nombar 3461)

Maka, apa yang saya fikir baik disampaikan, sampaikan....

Meyentuh tentang Hedonisme bukanlah suatu yang mudah sebenarnya. Bergetar juga otak mencari maklumat lengkap, agar tak salah berbicara nanti. Tambahan lagi rasanya dah lama tak menulis tulisan yang berat...

Hedonisme menurut skema kamus dewannya ialah, pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan atau kesenangan hidup. Menurut istilah aslinya, Hedonisme merupakan satu fahaman yang mana menganggap keseronokan, kenikmatan, kelazatan adalah tujuan utama hidup. Untuk lebih faham lagi, meletakkan keseronokan, keenjoyan, dan hiburan adalah matlamat uatama untuk hidup. Hedonisme jugak merupakan satu daripada lima asas utama sekularisme iaitu menggariskan apa-apa sahaja yang boleh memuaskan hawa nafsu manusia akan dianggap baik , manakala apa-apa sahaja yang boleh membawa penderitaan nafsu akan dianggap buruk.

Kita dan Hedonisme

Mungkin apabila dinyatakan fakta2 tentang hedonisme di atas, ramai yg tertanya2, apakah kaitannya kita dengan Hedonisme? Rasa seperti kita di luar lingkungan Hedonisme. Selesa dengan itu. Tapi, Hedonisme hari ini bukanlah suatu yang kita rasa dapat lari daripada diri kita sendiri. Senang kata, kala ini, segalanya pasti berlandaskan Hedonisme.

Hedonisme dewasa kini diterjemahkan sebagai "mementingkan hiburan melampau ataupun tidak, yang melanggar batas syari'at, meskipun yang masih dalam khilaf ulama'.. Yang melalaikan, yang menghiburkan, bahkan apa sahaja yang membuatkan lupa pada Allah ataupun menghilangkan rasa yang kita sebenarnya seorang Islam adalah Hedonisme. Ia juga senang ditafsirkan kehendak untuk hidup gembira dan kegilaan untuk bersuka ria"

Anda bantah yang anda masih dalam Hedonisme? Cuba bukak2 televisyen yg ada di rumah anda (bukan di rumah saya)dan lihat sendiri. Dengan program realiti TV yg tumbuh bagai cendawan lepas hujan, Melodi,Remaja,Malaysian Idol..errkk... ape ntah lagi.. (tanye diri sendiri yang ada TV di rumah).. Jika ada Astro, lebih lagi.. Akademi Fantasia, Raja Lawak.. dan lagi2 yang anda sebenarnya lebih tahu..

Anda bertanya lagi, "Apa salahnya?".. Inilah yang perlu penghuraian yg terperinci, tapi sebelum itu satu frasa yang mahu saya tanamkan betul2 dalam otak setiap daripada anda yang membaca, "HEDONISME, IT'S TOTALLY YAHUDI/AMERICA"

Teirngat kempen boikot barangan Amerika yang dulunya sangat hangat, tapi seperti biasa, perlu tunggu berita serangan yg mengorbankan 2000 ummat islam baru berkokok2 nak boikot itu boikot ini.. Pada masa itu, ramai yang boikot produk America, kiranya boleh jatuh merudum lah kiranya.. Sehinggakan pengerusi pemasaran Coca-Cola meminta simpati pada ummat Malaysia kerana katanya, ramai orang Melayu bekerja di syarikat itu pada bahagian pemasaran, jadi fikir2kanlah nasib mereka.. itu katanya.. Bagaimana pula dengan nasib mereka yg terbunuh di sana? Hampeh punya tauke.. hang boleh hidup lagi.. Sana?

Begitulah kuatnya pemboikotan apabila tiba musimnya, tapi satu benda yang tak pernah kita semua memboikotnya, dan tidak pernah terfikir pun dalam otak setiap ummat Malaysia untuk memboikotnya, bahkan tak pernah pun didengari seruan yang cukup lantang untuk kita memboikotnya, padahal dia benar2 datang daripada Amerika. Itulah yang dipanggil Hedonisme.. Yang anda bernaung di bawahnya, yang anda layan setiap hari.. Itulah dia..

Jarumnya Hedonisme itu sangatlah halus.. Hburan, gaya hidup bebasa, pesta, konsert, artis, lagu, movie hangat, movie seram, dan yang seangkatan dengannya. Tak lupa juga duta ataupun ikonnya iaitu, artis, pelakon selebriti, tak kira dalam atau luar negara sama sahaja, dan juga tak lupa PENGACAR PROGRAM REALITI TV yang semakin menjadi2 mewujudkan pelbagai2 lagi rancangan yg sedurjana rancangan yang sedia ada.

Mengapakah begitu? Memang ramai bukan, mata2 yang mengalirkan air mata pecah empangan kelopak matanya tatkala melihat berita kedurjanaan Israel, kedasyatan derita Palestin.. dan mata yang sama juga yg khusyuk mnonton ramcangan realiti TV yg tak sanggup saya sebutkan lagi. Lihat, batapa halusnya jarum Hedonisme ini.. yang mana menyalurkan ideologi ke layar screen TV di rumah orang2 Islam, lagi2 yang menerusi saluran berbayar Astro dan sebagainya lagi.

Anak2 Kita dan Hedonisme

Anda ketahui bukan? Yang Zionis Israel sebenarnya memang senagaja mensasarkan peluru2 mereka ke kawasan2 perumahan tempat tinggal, kawasan kecemasan, hospital dan sebagainya.. Ini adalah kerana tujuan uatama mereka sebenarnya adalah untuk menghapuskan anak2 Ummat Islam yang baru lahir, ataupun yang masih kecil agar mereka tidak membesar, lalu terus menerus memrangi mereka. Anda pernah dengar bukan? Yang Yanhudi memang merancang membunuh semua keturunan anak cucu ummat islam yang baru lahir, agar Islam hilang di dunia..

Itu semua di sana.. bagaimana dengan kita?

Anda pasti tidak sedar bukan? mengapakah rancangan2 realiti TV sekarang selalu sahaja menjurus ke arah anak2 kecil? Mahu sebutkan nama rancangan? Tom-Tom Bak, Bintang Kecil, Pondok-Pondok.. dan.. Arghh! banyak lagi rasanya.. Mengapa? Tujuan mereka sama sahaja seperti Zionis, cuma gerak kerja sahaja berlainan. Itulah perbezaan antara Zionis dan Freemason/Illuminati.. Satunya2, meneyrang terang2an dengan ketenteraan, manakalan satu lagi menysupkan jarum berbisa..

Fatwa dan Lagu

Pasti ramai yang sudah maklum dengan benda ini. Lagu2 barat.. perkara yang lansunsg tak pernah saya jumpa orang yang setaraf dengan saya tidak melayan lagu2 dari barat. Bahkan, melayannya dengan terang2an, sedangkan mereka itu seorang yang thiqah tinggi di kalangan rakan2 dan sahabat2 mereka.. Jelaslah, andai ini pun sudah tidak menjatuhkan thiqah, bagaimana manusia yang lain dapat lari daripada benda ini?

Memang, tak dapat dinafikan, kebelakangan ini, sejak lagu2 mula mendapat tempat, segelintir Mufti ataupun Ustaz cuba membuka minda untuk menerima dan memahami masyarakat dengan mengharuskan pendengaran lagu2 barat yang mempunyai kebaikan dan manfaat. Dengan syarat, ianya tak melalaikan..dan memang nyanyian wanita saya tak pernah jumpa lagi ulama' dipercayai yang mengharuskannya.. Saya sendiri bukan nak membantah fatwa tersebut, memandangkan siapalah saya di kalau nak ikutkan ilmu yang mereka ada. Cuma saya totally 100% lebih bersetuju dengan pendapat Imam2 dan Syeikh2 yang tetap dengan pengharaman lagu2 barat yang sia2 ini..

Cuma soalnya sekarang, ini bukan lagi dikira soal hukum. Jika hukum mengatakan harus, adakah ini bermakna kita dengan sewenang2nya boleh layan sesuka hati? Ini adalah sebenarnya satu juzuk (bahagian) yangcukup besar dari Hedonisme! Jika anda fikir lebih jauh, soal hukum sebenarnya tidak perlu lagi. Fikirkan akhlaq dan sahsiah. Fikirkan mana tandanya anda seorang beriman jika anda mengetepikan nyanyian orang beriman dengan berpaling ke arah nyanuian orang barat kafir laknatullah. Adakah anda suka jika mereka tertawa melihat kita melayan2 lagu2 ini kerana berjaya menyesatkan kita? Sunggu tertipulah kalian.. [tertipu lagi]

Kesimppulan

Cukuplah dengan Hedonisme. Saya cukup hairan apabila anda dengan selamba menghadapi dan melihat semua ini tanpa sebarang perasaan benci. Bertepatan dengan hadis nabi:
من راى منكم منكرا فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان"

Cubalah tanamkan perasaan benci pada Hedonisme untuk permulaan ini. Jika sudah berjaya, cuba sahaja tinggalkan apa yang anda anggap sebagai melekakan, bersuka ria, dan sebagainya.. Bukankah Islam telah sediakan alternatif untuk berhibur?

3 comments:

Anonymous said...

Totally Yahudi! aku akan ingat sampai mati!

bunga mawar said...

Jadual kunjungan Habib Umar Ke Malaysia



JADUAL KUNJUNGAN AL-ALLAMAH AL-MUHADDIS AL-HABIB UMAR BEN HAFIZ HAFIZAHULLAH



KE MALAYSIA



.






1) ISNIN , 11 MEI , 6PTG - 10 MLM :



JILSAH DI MASJID AL-FALAH USJ 9 ,



SUBANG JAYA , SELANGOR



.






2) SELASA, 12 MEI, 6PTG-10 MLM:



JILSAH DI MASJID SELAT ,



PULAU MELAKA, MELAKA



.
3) RABU , 13 MEI , 6PTG - 10 MLM :
JILSAH DI MASJID WILAYAH,



JALAN DUTA, KL\

http://pondokhabib.wordpress.com

Anonymous said...

mm..syukran akhi
ana sgt2 terasa dgn entry ni
mgkin ana x sdr ttg hedonisme sblm ni
insyaALLAH,ana akan stopkan hedonisme di rumah ana bila balik malaysia nnti

smoga kte smua jauh dari bnda2 yg x bermanfaat n akan merosakkn kte sbg umat islam

truskan usaha nta