Wednesday, April 1, 2009

Little Mosque on the Prairie

Kadangkala kehidupan ini perjuga diselitkan bahan untuk rehatkan minda. Mustahil untuk menekan diri untuk serius setiap masa. Pastinya yang serius setiap masa itu bukanlah manusia yg normal barangkali.. Jadi, apatah lagi di tengah2 kesibukanku yang amat pada bulan4 ini dan juga beberapa minggu sebelumnya, maka aku cuba menjenguk2 alternatif untuk merehatkan minda selain nasyid yang berlambak2 di komputerku.

Maka terjumpalah aku dengan..

sebuah sitcom bersiri yang diberi nama "Little Mosque on the Prairie".. Namun begitu, ana memberi AMARAN awal bagi mereka yang mahu menontonnya. Ini kerana sitcom ini menunjukkan suasana yang mana muslim minoriti di kawasan itu.. Jadi, segala hukum-hakam diberi kelonggaran kepada mereka kerana amat susah untuk mempraktikkan cara hidup Islam yg sebenarnya..

Sebagai contoh, dalam siri ini banyak menunjukkan orang lelaki dan perempuan bersalaman yang sememangnya haram.. Tapi, kelonggaran telah diberi oleh Yusuf Al-Qardhawi dalam kitabnya 'Fiqh Mu'assirah' (kalau tak silap!) yang mana membenarkan jika orang yg bersalaman itu ialah tetamu yang datang dari jauh, ataupun yang jarang2 sekali berjumpa.. Di awal2 mukaddimah kitab ini, Al-Qardhawi telah menegaskan bahawa yang kitab ini semata2 untuk golongan minoriti muslim di Barat..
Jadi, bagi mereka yang mahu menonton siri ini mesti mempunyai kefahaman. Senang cerita, apa yang ada dalam cerita ini jangan dibuat hukum.. WallahuA'lam..


Review:Sitcom Masjid Kecil di Pekan Prairie (Little Mosque on the Prairie)



Serial ini memfokuskan komuniti Muslim yang tinggal di Bandar Prairi, Mercy, Saskatchewan yang mempunyai populasi 14,000. Tempat utama bagi komuniti Muslim terletak di sebuah masjid tempatan yg diketuai oleh seorang Imam, Imam Amaar Rashid & yang menakjubkan masjid ini adalah sebuah dewan Gereja Mazhab Anglican yang disewakan. Terdapat juga Cafe Fatima kawasan restoran yang diusahakan oleh Fatima Dinssa. Orang yang bertanggunggjawab menyewa dewan ini adalah Yasir Hamoudi, seorang kontraktor senibina & pejabatnya juga terletak di tempat yang sama. Sebelum Imam Amaar dilantik menjadi imam, Baber Siddiqui adalah imam sementara, seorang profesor kolej ekonomi. Datuk Bandar bagi Mercy adalah seorang wanita Mayor Ann Popowicz. Terdapat juga isteri Yasir Sarah yang bekerja sebagai setiausaha Mayor. Tajuk serial darama ini di ambil dari buku klasik Amerika & serial drama Little House on the Prairie.

Tidak semua pelakon siri ini Muslim. Seperti Baber Siddiqui dilakonkan Manoj Sood seorang Hindu Punjabi. Antara yang Muslim adalah pelakon watak Imam Amaar, Zaib Syaikh, Aliza velanni yang melakonkan sebagai anak Baber Siddiqui, & Rayyan Hammoudi anak perempuan Yasir, Sitara Hewitt. Untuk pengetahuan anda hanya Zaib Syaikh (Imam Ammar) & Aliza Velanni(anak Barber) yang benar-benar hidup dalam suasana Muslim manakala Sitara Hewitt agak kurang dalam pengamalan sebagai Muslim. Sitara Hewit (Rayyan Hamoudi) ini juga pernah dilantik dalam WWE (gusti)...wow ! Manakala pelakon lain adalah beragama Kristian.

Tema serial ini mengangkat pertembungan hubungan komuniti diantara Muslim & Non-Muslim di Mercy, & pertembungan Islam Konservatif (Baber & Fatima) & Islam Liberal (Amaar & Rayyan). Serial ini dibawa dalam bentuk komidi agar kesalahfahaman scene yg berlaku di dalam filem dapat disampaikan & dijelaskan agar kesalahafahaman yang merebak mengenai Islam di perbetulkan...

Banyak berkisar scene mengenai Tudung & Burqa' , Solat & Wudu', perkahwinan dalam Islam, gay, terrorism/pengganas, masalah security di airport, sambutan perayaan, dan sebagainya yang menyangkut penjelasan kesalahfahaman yang biasa terjadi di barat mengenai Islam...

Antara kekuatan watak pada serial ini ialah Imam Ammar yang mana sentiasa cool dan macho berhadapan apa pun situasi dan soalan pelik2 dan pertelingkahan oleh jema'ah Islam mahupun orang dari luar sendiri.. Selain itu, Barber dan Fatima yang sentiasa sempoi dalam berkata2.. Yassir dan spontan, dan banyak lagi..

Serial ini juga telah memenangi anugerah di dalam & juga di luar negara ....

Seperti yang ana sebutkan di atas,bagi pihak yg mementingkan kesempurnaan Islam, sudah tentu serial ini bukanlah tempatnya, kerana ia banyak melibatkan hubungan Muslim & Non-Muslim di Barat, iaitu budaya barat yang lebih majoriti...
& bagi kita yg Muslim majoriti di sini mungkin agak janggal dalam beberapa scene kerana demografi budaya yang berbeza....

Serial ini sudah memasuki musim yang ke-3, dan masih dalam proses penayangan musim ke-3 episode 18...

Anda boleh menonton siri itu di bawah ini..Selamat menikmati...mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada penonton....Oh ya! sebelum itu, dinasihatkan supaya anda puas menonton, untuk menguasai bahasa Inggeris terlebih dahulu kerana tiada subtittle langsung.. Harap maaf..

Wallahu a'lam....

Season One:
01. Little Mosque
02. The Barrier
03. The Open House
04. Swimming Upstream
05. The Convert
06. The Archdeacon Cometh
07. Mother-in-Law
08. Playing with Fire





Season Two:01. Grave Concern
02. Public Access
03. Ban the Burka
04. Lucky Day
05. Mercy Beet
06. Rival Imam
07. Spy Something or Get Out
08. Best Intentions
09. No Fly List
10. Eid's a Wonderful Life
11. Five Year Plan
12. Jihad on Ice
13. The Crush
14. Welcome to Mercy
15. Wheat Week
16. Ear for Trouble
17. Meet J.J.
18. Security Alert
19. Islam on Tap
20. Marriage Minded





No comments: