Saturday, April 4, 2009

Satu Pakatan, 2 Pemikiran

Bermulalah beberapa minggu yang lalu, Malaysia digegarkan dengan penggantungan 2 akhbar berpengaruh di Malaysia, Suara Keadilan dan Harakah.Masing2 mula mengaitkan penggantungan ini dengan peralihan kuasa yang tak lama lagi ketika itu. Dan, ketika penggantungan ini masih belum redha dari perbincangan orang ramai, PM yang baru dilantik tanpa disangka2 mengumumkan.......

13 tahanan ISA termasuk 2 pemimpin Hindraf dan penggantungan akhbar Harakah dan SUara Keadilan ditarik balik..SUMBER.. Jadi, di sini saya cakap awal2 yang saya bukan mahu mengulas dan memberi reaksi tentang pengunguman Najib ini, tapi saya mahu memberi reaksi kepada reaksi yang telah diberikan kepada Najib ini.

Pastinya, reaksi yang datang bukan dari pihak lain, tapi pihak pembangkang juge.. Di sini saya tunjukkan dua reaksi yang saya tertarik untuk mengulasnya...

1.Anwar:Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta rakyat supaya tidak tertipu dengan pengumuman pembebasan 13 tahanan ISA oleh Perdana Menteri baru, Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini..SUMBER

2.PAS:Mengalukan larangan ditarik balik.PAS menyifatkan keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak menarik balik larangan penerbitan sementara dua akhbar, Harakah dan Suara Keadilan sebagai petanda yang mampu menyuburkan semangat demokrasi di negara ini...SUMBER.

Kenapa ya benda ni nampak menarik? aku Saya cuba sebenarnya untuk perhatikan, manakah satu pemimpin yang paling layak saya jadikan tauladan. Dan sebenarnye cuba juga untuk memperbandingkan dua ideologi dari dua buah parti yang berada dalam satu pakatan, yang mana sebenarnya boleh saja ia digabungkan menjadi satu parti.. Dan apa yang saya dapat kali ini memang jelas sungguh dan berpuas hati..

Firman Allah:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya:Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.

Saya bukanlah seorang yang layak sebenarnya membicarakan ayat ini secara penuh, kerana ayat ini sebenarnya sudah banyak kali dibahsakan secara ganas dan teliti. Namun, cuma sedikit sahaja yg saya dapat lihat situasi ini melalui ayat ini. Kata kunci yang saya ingin highlitghtkan sudah tentu sahaja 'prasngaka/buruk sangka'.

Jika dilihat, sudah tentu Allah hanya melarang buruk sangka diantara sesama muslim . Ini kerana perkataanبَّعْضُكُم بَعْضًا yang membawa maksud sebahagian kamu dengan sebahagian yang lain, dan ayat ini ditujukan kepada orang beriman dengan perkataan pada permulaan ayat, يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ..Sebahagian kamu dengan yg lain sudah tentunya bermaksud sebahagian orang beriman dengan sebahagian orang beriman yang lain.

Sudah.. cukup dengan perbahasan ayat.. Mari kita lihat kesinambungannya dengan situasi di atas..

Apakah yang menyebabkan Anwar menyatakan supaya tidak terpedaya denga Najib? Adakah mungkin dia terlepas pandang dengan ayat ini, ataupun dia meletakkan Najib sebagai luardaripada kategori 'orang beriman'? Kita lihat pula kepada respon PAS yg menunjukkan yang PAS sebenarnya lebih berwaspada dan berhati2 dalam memperkatakan sesuatu..

Mungkinkah Anwar takut jika rakyat terpengaruh dengan apa yang Najib lakukan, lalu PKR kalah dalam Pilihan Raya? Jika begitu, nampaknya dia sudah lari niat dan memang menampakkan yang dia betul2 hanya tumpukan untuk mendapat sokongan semata2.. CUba pula lihat pada PAS, mereka betul2 mengambil yg jernih dan buang yg keruh, dengan memuji langkah apa yang kerajaan lakukan jika ianya tepat dan betul dan begitu juga sebaliknya, jika ianya bercanggahan, maka barulah PAS bersuara menentang..

Barulah saya nampak mengapa pada suatu ketika dahulu pernah terbaca, "memang, jika diberi pilihan, ahli PAS mahukan Haji Hadi sebagai PM jika 16 September menjadi kenyataan." Saya juga penat berfikir ketika itu, apakah kurangnya Anwar pada pandangan PAS.. Baru saya nampak sekarang.. Perbezaannya yang memang ketara ialah 'ghayah' ataupun tujuan dan matlamat.. Ya, PAS memegang ideologi Ikhwan Muslimin yang berprinsipkan Islam yang syumul.. Itulah yg memang tak dapat dinafikan..Mreka mungkin duduk dalam satu pakatan, tapi idelogi dan cara pemkikiran mereka memang berbeza..

Jadi, kesimpulannya? tepuk dada tanya IMAN...ataupun, cuba saja jenguk blog ini..




------------------------------------------------
(sedikit capaian): Merujuk kepada postku yg bertajuk 'Malaysia,Dunia dan kotak rokok', rasanya ramai yg dah perasan yang kotak roko sekarang sudah ada gambar gamaknya.. Baru terlihat tadi di tepi jalan.. Kata rakanku pula, hanya jenama rokok luar negara sahaja yang ada amaran bergambar.. apa ceritanya?


No comments: