Sunday, April 26, 2009

Minal Ma'rad, ila Bookfair

Hujung minggu ini sungguh padat. Sabtu ada walimah abang ke2, kemudian majlis kenduri juga, sepupu mak pula.. Aiisy, tak habis2 walimah. Ahad pertandingan futsal menjengah. Setelah difikir2, baru saja teringat yang pesta buku mencapai hari terakhirnya Ahad ini! Futsal diketepikan.Pesta yang hanya menjengah setahun sekali diberi keutamaan.


Photobucket

البداية والنهاية -


"بكم؟ " tanyaku.. Sambil memegang jilid satu dan dua daripada kitab البداية والنهاية .


"كل سبع ,ماءة وخمسون رينجيت"ا

"Apa!" detik hatiku..

"ماءة وخمسون فقط؟؟", aku bertanya meminta kepastian.

Pak Arab itu angguk. Keinginanku untuk membeli hanya satu daripada tujuh jilid kitab itu tenggelam oleh harga yang disebutkan oleh pak Arab tadi. Tujuh jilid dengan harga HANYA RM150 bukanlah senang nak didapati di Malaysia. Jika tak silap, harga seluruh 7 jilid hampir mencecah RM 600. Berahiku untuk menyambar kesemua 7 jilid membara. Tapi, untuk melaburkan RM 150 untuk satu kitab bukanlah suatu yang mudah memandangkan banyak lagi kitab2 Sirah yang lain seperti Qasasul Anbiya', yang harganya hanya RM 60 walaupun hanya bersaiz satu jilid daripada kitab Bidayah wan Nihayah ditambah lagi aku yang masih belajar. Aku ambil keputusan untuk survey dulu di tempat lain. Pak Arab melihat pasrah aku meninggalkan boothnya yang memang sedia sepi.

Sampai di booth syarikat pemasaran dari Malaysia..

"Abang, Bidayah wan Nihayah berapa?"

Penjual itu kelihatan ragu2 melihatku. Ditanya kembali, "kitab tarikh Bahasa Arab ini ke?".. Aku angguk.

"RM 450"........... Amek kau!

Dengan tekad dan yakin, kuleburkan RM 150 di kedai yang dijaga Pak Arab itu yg tersenyum lebar tatkala melihatku.

----------------------------------------------------------

Mengapa perbezaannya terlalu ketara?

Ianya sebenarnya satu yang memang telah aku agak, cumanya tak sangka sebegitu sekali gamaknya. Ktab2 jika nak dicari di pesta buku ini, cari saja yg dijual Pak Arab, booth yang kecik dan macam2 lagi. Kenapa? Ini lah sebenarnya satu kelebihan yang amat besar yang dipunyai oleh orang2 Arab. Kelebihan inilah yang menyebabkan ana lebih mengutamakan kitab2 Arab berbanding yang telah diterjemah walaupun ianya lebih sng difahamkan dan tidak banyak bezanya. Kelebihan itu jugalah yang menyebabkan kenapa Ar-Rasul diturunkan kepada mereka, dan juga semestinya Al-Qur'an juga..

Kelebihan itu ialah, mereka mencintai ilmu. Kecintaan mereka terhadap ilmu susah untuk ditandingi oleh mana2 puak. Tak tahulah anda semua setuju atau tidak dengan kenyataan ini, kerana ana menyatakan ini berdasarkan pengalaman.. Situasi yang baru ku lalui di atas sebenarnya membuatkan aku mengimbas kembali tatkala aku pergi ke Mesir, yang di mana kebetulan ketika itu juga di sana ada pesta buku, ataupun lebih tepat معرض الكتب , (ma'rod alkutub). Yang mana, suasana sambutan di sana tak dapat untuk ku ceritakan di sini. Sangat meriah. Buku pula murah. Tetapi, oleh kerana masa sudah suntuk ketika itu, di mana kami mahu berlepas kembali ke Malaysia malam itu dan kami pergi ke Ma'rod petang itu, maka pembelian amatlah terbatas. Oleh itu, buku2 yang mengujakan terpaksa ditinggalkan begitu saja.

Photobucket
Ma'rod Kutub-Pintu Masuk hadapan

Apa lagi bukti yang menunjukkan orang Arab cintakan ilmu? Lihat saja, tatkala abgku yg belajar di Mesri pulang ke tanah air, dan ketika mahu terbang kembali ke Mesir. Tahu2 lah saja, orang yg mahu pergi ke luar negara semula setelah pulang ke tanah air, sudah tentu membawa barang yang banyaknya tak terkira. Apatah lagi dengan barang2 kiriman kawan2 abangku yang tidak pulang oleh mak bapak mereka disini. Pihak kapal terbang pula sudah menetapkan berat barang bagi seorang penumpang, dan semestinya barang yang dibawa abangku melebihi kadar itu. Tetapi, pegawai itu bertanya, "أنت طالب؟".. (adakah anda pelajar) ketika melihat yang adestinasi abangku ialah Mesir. Setelah abangku mengiyakan, maka pegawai itu membenarkan abgku membawa muatan lebih tanpa perlu membayar kepada pihak penerbangan seperti sepatutnya.

Dan diceritakan juga daripada seluruh member2 abangku yang belajar di sana, yang orang Arab yang kaya sering memberikan sumabngan kepada pelajar2 di sana. Dan mereka selalu mendapat jemputan jamuan atas tiket pelajar agama. MasyaAllah..

Kesimpulannya...

كن عالما أو متعلماأو مستمعا أو محبا ولا تكن الخامسة فتهلك

Maksudnya: "jadilah orang yang a'lim, atau orang yang belajar, atau orang yang mendengar, atau orang yang mencintai ilmu, dan janganlah kamu jadi golongan yang kelima (selain dari itu) nescaya celakalah kamu.


No comments: