Sunday, April 12, 2009

Oh! Jahilnya

Masyghulun Jiddan! Itulah perkataan paling sesuai rasanya ketika ini. Tatkala ada pameran Ekspo Dunia Islam di tempat lain yang mana dilakukan setiap tahun, aku di sini diamanahkan pula untuk mengepalai Ekspo Dunia Islam yang memang julung2 kali diadakan di sini. Sudah tentulah, apa yang ada di sini 100% idea cilokan ku dari tempat yang lagi satu.. Hasrat untuk menjenguk Ekspo Dunia Islam di tempat itu yang pasti gempaqnya berganda2 lebih daripada aku punya di sini terkubur begitu sahaja. Pihak atasan seperti tiada tarikh lain untuk menyuruhku melaksanakan E.D.I ini.. Nak jugak tarikh sama.. Aku cuba menjauhkan diri dari su'uzzhon yang pihak atasan kedua2 tempat sudah berpakat... Astaghfirullah!

Tatkala kesibukan yang begitu, sempat juga menjenguk teratak b
urukku ini.

Rasanya sudah agak lama tak diupdate, sehinggakan turun rating secara mendadak di topblog.iluvislam.. "Kantoi, tak ikhlas!" Malaikat membisik..

Maka, sekadar perkongsian yang tak seberapa, mungkin juga sudah lapuk kerana sudah bertahun sebenarnya mengetahui perkara ini, cumanya teringat kembali apabila ikim.fm memutarkan lagu Arab paling sedap bagiku nyanyian Amr Dhiab.. Yang mana, pertama kali dengar, memang masyuk sungguh! Namun, apabila tersingkap satu rahsia tatkala cuba mendownload pirate lagi daripada internet, lagu tu terus tak mendapat tempat di hatiku. Walaupun sebenarnya susunan muzik yang smart serta terdapat perkataan Allah pada lagu tersebut yang kemungkinannya membuatkan rasa ingat pada Allah.. Berikut adalah lagu tersebut..

Tajuk:Al-Aalim Allah (العالم الله )
Artis: Amr Dhiab
Lirik:

العالم الله قد ايه قلبي وروحي دابه فيه
العالم الله قد ايه قلبي وروحي دابه فيه
دله عيوني دوبوني الله الله الله الله الي بيا يعلم الله
دله عيوني دوبوني الله الله الله الله الي بيا يعلم الله
والله ودبت فيه وخدتني بحور عينيه
وسلمت القلب ليه من غير ازاي وليه
دله عيوني دوبوني الله الله الله الله الي بيا يعلم الله
هو الحب ايه غير نظرة من عينيه غير لمسة من ايديه غير قلب تخاف عليه
هو الحب ايه غير نظرة من عينيه غير لمسة من ايديه غير قلب تخاف عليه
دله عيوني دوبوني الله الله الله الله الي بيا يعلم الله
العالم الله قد ايه قلبي وروحي دابه فيه
العالم الله قد ايه قلبي وروحي دابه فيه
دله عيوني دوبوني الله الله الله الله الي بيا يعلم الله

دله عيوني دوبوني الله الله الله الله الي بيا يعلم الله

ataupun, kalau x reti bace....

El alem allah ad eih,
Alby we rohy dabo feek.
El alem allah ad eih,
Alby we rohy dabo feek.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
Wallah dobt feek,
We khadety behoor eneik.
Salemt el alb leek,
Mengheir ezay we leih.
Wallah dobt feek,
We khadety behoor eneik.
Salemt el alb leek,
Mengheir ezay we leih.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
Howa el hob eih?
Gheir nazra men eneik?
El lamsa mein edeik?
Gheir alb tekhaf alei?
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
El alem allah ad eih,
Alby we rohy dabo feek.
El alem allah ad eih,
Alby we rohy dabo feek.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.
Dally eiono dawebony wallah.
Elly feia yellam allah.

Lagu ni sebenarnya memang sangat popular dan famous ataupun selalu dipasang di ikim.fm.. jadi, kalau sesape yang cakap 'tak pernah pun dengar lagu ni!' memang x payahlah mengaku pendengar ikim sejati..

Apa yang menyebabkan aku tak suka lagu ni walaupun berlambak nama Allah dekat situ ialah...



Sedap bukan? Ya, memang sedap sekali.. Tapi? Semua pasti tertanya2, asal lagu ni terdapat nama Allah, tetapi klip videonya diwarnai dengan wanita yang berpakaian menjolok mata? Aneh bukan? Jawapan kepada perosalam tersebut adalah di bawah ini..


El Alim Allah (only God knows) - Amr Diab

Only god knows how much,
My heart and soul have melted within you.


Only god knows how much,
My heart and soul have melted within you.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


I swear I've fallen for you,
And was taken by the oceans of your eyes.

I surrendered my heart to you,
Without a why or how.


I swear I've fallen for you,
And was taken by the oceans of your eyes.
I surrendered my heart to you,
Without a why or how.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


What is love exactly?
Except a glance from your eyes?
A touch of your hand?
Except a heart to take care of?


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


Only god knows how much,
My heart and soul have melted within you.


Only god knows how much,
My heart and soul have melted within you.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.


This is the one whose eyes weakened me, I swear.
What's inside of me? Only god knows.

Begitulah dia.. lagu yang kusangkakan nasyid rupanya sebuah lagu jiwang cinta-cintun.. Menipu manusia yang tak tahu bahasa Arab dengan perkataan Allah.. Hampeh! Walaupun begitu, tiap kali lagu keluar di corong radio, tetap layan jugak kerana sedap didengar.. (cet! tak mujahadah langsung..)

Begitulah perkongsianku kali ini.. Meskipun begitu, bukan ini yang aku hendak uatarakan pada post kali ini.. Ini ialah apa yang dapat kita rumuskan dengan aku yang tertipu kerana jahil dengan apa yang dapat dilihat dari cermin realiti kehidupan..

Ada yang mengatakan,:" Hek eleh.. ada ilmu banyak2 pun tak guna.. Bukannya amalkan semua ilmu yang ada"

Membuat pemerhatian akan ayat itu, teringat pula hadis:"Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.”

Jadinya, siapa yang rugi? Jelas bukan?Tuntutan menuntut ilmu itu amat besar dan menyintai ilmu juga amat dituntut. Jadinya adalah tidak tepat kiranya kita menganggap tiada gunanya berilmu takut kita gagal mengamalkannya. Ataupun alasan yang biasa kita dengar ialah " tengoklah Mad tu ilmu je tinggi tapi lansung tak berbudi bahasa ". Disebabkan kegagalan Mad mengamalkan ilmunya kita mengambil jalan menjauhkan diri dari mencari ilmu. Kita selesa dinaungi kejahilan.

Akhirnya, tanpa ilmu, kena tipu sia2 sahaja.. Jangan marahkan orang lain dek kerana kejahilan yang amat dalam diri kita..Sebaliknya mari kita lihat orang yang beramal tanpa ilmu pula. Contohnya seorang memandu kenderaan tanpa pengetahuan pemanduan tersebut. Kesannya amat buruk dan boleh mengakibatkan kemalangan. Begitulah kesannya dalam amal ibadah seharian kiranya tanpa ilmu, jadilah amalan yang sia-sia walaupun pada pandangan manusia ianya suatu kebaikan.

Tak percaya, cuba tanya orang yang sentiasa datang lambat solat berjema'ah.. Dan apabila dia nak menjadi makmum kepada seseorang, tepuklah dia bahu orang tersebut.. Lalu, apa dia? Cuba tanya dia, kenapa dia buat begitu.. Jawapan yang pasti, "entah, aku tengok pakcik tuh buat macam tu.. Ikut sajalah".. Iya!

Begitulah.. kita biasa dengar ilmu tanpa amala ibarat pokok tanpa buah.. Bagaimana pula dengan amal tanpa ilmu? Koreksi diri.. Jawapan terdapat pada post yang lepas2.. Sekian.

4 comments:

murjanulkareem said...

kerapkali saya mendapati anda menzahirkan rasa tak puas hati pada sekolah 'baru' anda ni. cubalah jaga imej sekolah sikit. jgnlah banding2kan dengan sekolah lama anda. terima seadanya.

hakikatnya, saya juga kenal pelajar2 sekolah lama anda. tidak banyak bezanya malah dari beberapa segi, sekolah 'baru' ni lebih banyak kebaikannya. maklumlah, cara menguruskan pelajar bandar lain dgn cara uruskan pelajar agak-luar-bandar...cara uruskan pelajar asrama keseluruhan lain dengan cara uruskan pelajar yang bukan asrama, malah ada yg tak pernah duduk asrama.

hasilnya pasti berbeza, tapi ketahuilah,pihak berwajib telah mencuba sedaya upaya menghasilkan pelajar yang hebat fikrahnya jua. banyak pembaharuan, banyak penyusunan semula yang berlaku sejak tahun ini (dan akhir tahun lepas).

pandanglah jauh ke hadapan, dan cubalah berfikiran terbuka, terima seadanya.

Anonymous said...

Kenal, tapi tidak merasai bersama satu perkara yang jauh bezanya.. Lagipun, ana rase anda akhowat bukan?

Jika penulis ialah seorang yg dari sekolah lamanya ke sekolah baru, ana pula ialah dari sekolah yg penulis sekarang berpindah ke sekolah lama penulis.. Ana setuju 500% apa yang penulis maksudkan..

Tau mengapa fikrahnya berbeza? Lihat saja siapa yg menerajui.. Bukan hasil didikan...

Mad.. sori.. ana terjawabkan untuk anta.. hehehe.. tapi memang ana bengang apabila org merendahkan hira'ians

NahnuNasrullah said...

Wow.. Anonymous.. jgn EMO.. x bace peraturan ke?

Anyway.. ana terima yang ini..

pandanglah jauh ke hadapan, dan cubalah berfikiran terbuka, terima seadanya.

syukran ke2nya..


Anonymous:
ingat ana tak bengang!

call me...shanks said...

hahaha...cepuk sume org jap gi..gaduh2..same2 lah kita membangunkan apa yg di bawah..jdkan semua satu soff..insyaAllah..