Monday, May 5, 2008

Gejala Sosial & 'so' sial..Siapa yg Bertnggungjwb..??

Ku buka mata ku melihat sekeliling..ku renung remaja kini yg sungguh "bertamadun" ini.ku gosok mataku mensahihkan pemandanganku..adakah betul apa yg aku lihat..?? Ku menggaru kepalaku yg tidak gatal memikirkan sesuatu...adakah 20 tahun lg Malaysia akan ditadbir oleh generasi ini..??
Apakah yg akan berlaku pd Malysia jika ditadbir oleh org semcm nih..makin lama dipikirkan,makin berserabut otak...bila berlaku gejala yg 'so sial',mulalah ramai2 menunding jari kpd berbagai pihak...saling salah menyalahkan...adakah ini sebnarnya yg patut kita lakukan..??

Mari kita sama-sama melihat,siapakah yg sepatutnya memainkan pernanan dlm membentuk peribadi bebdk zmn skang nih...mari kita lihat satu persatu....

1.Individu itu sndiri...
-sebagai seorng yg semestinye sudah matang(mampu berfikir)..yer ah,kebykan org yg 'so sial' nih maner ade yg blom baligh ataupon yg terencat akal...lainlah kalo perangai dier mmg mcm org terencat akal...jd kalo dh boleh berfikir memandai lah fikir mane baik mane buruk...lumrah manusia sukakan kebaikan(kalo yg suke kejhtn tuh bkn manusia lah tu name nyer)..hatta kalo org yg x kuat agama pon msti taunyer bende nih buruk ,bende nih jahat...jd kalo ape2 terjadi mmg patut lah individu yg berkaitan dipersalahkan...

2.keluarga...
-memang x dpt dinafikan lg keluarga mmg memainkan peranan yg amat pntg dlm pmbentukan sesuatu individu..."setiap manusia yg dilahirkan seprti kain putih yg bersih lg suci,maka kedua org tuanya lah yg mahu mewarnakan nya dgn yahudi atau nasrani"-mafhum hadis-..
marei kita tgk punyer lah byk agama kt dunia nih yahudi dgn nasrani jgk yg rasulullah pilih..kenapa yek..??
tiu semua dh terjwb dlm quran:
"dn tidak akan redha yahudi dan nasrani sehinggalah kamu semua mngikut cara hidup mereka"-al baqarah ayat 120..dh disebut dlm Phantom of the opera..
jd bg ibu bapa yg mahukan anak nya tidak terlibat dgn gejala 'so sial' ini mstilah mngikut cara hidup islam dgn sepenuhnya...firman allah:
"wahai org2 yg beriman,masuklah ke dalam agama islam dengan sepenuhnya dan jgnlah kamu mngikut jejak langkah syaitan,sedungguhnya mereka adlah musuh yg nyata.."-albaqarah ayat 208...
jd kalo kita tgk balek ayat ini..jika kita tidak ikut agama allah kita hanya ada satu shaja lg keputusan iaitu ikut jejak langkah syaitan...jd kita patah balek kpd perkara yg kita bincang iaitu peranan ibu bapa...jd ibu bapalah yg plg betanggungjwb untuk memastikan anaknya sntiasa mngikut agam allah...

3.Dasar Kerajaan...
-ini adalah satu pihak yg mmg x dpt lg mngelak drpd punca terjadinye gejala 'so sial' ini...
kenaper lak yer..??hehehe....
sperti kita tahu negara malaysia adalah negara islam contoh(KONONYER LAH) yg terdaftar di dlm pertubuhan negara islam sedunia(OIC)....
tetapi.adakah negara yg tercinta ini melaksanakan islam dgn sepenuhnyer..??ape kater anda kalo ana ckp TIDAK...??
mahu buktinyer..??tidaka payah lah ana membuktikan satu persatu...cukup untuk ana sekali lg mngingtkan tntg Phantom of the opera..... mahu bukti lg jelas..??
baek ana sebut satu per satu takut ader org pro kerajaan kt sini(jgn mrah yek...)

BUKTINYER:
1.pusat hiburan yg terlampau byk...menggalakkan hiburan yg keterlaluan..setuju tidak kalo ana ckp hiburan yg ada kini mmg keterlaluan dn mg mnjd faktor utama pnyumbang kpd gejala'so sial' ini..??mgm btol...contohnyer ...kite tgk kpd nombor 2 yer...

2.Akademi Fantasia (AF),Mlaysian Idol,Raja Lawak dn program realiti tv yg lain..
isy..isy..isy...sungguh memalukan apabiler ramai di kalngn remaja zmn skang x kire lapisan umur...dn juga sekolah hatta sekolah agama sekalipon mnjd giler dgn AF nih..
x sedarkah kamu semua bahwa itu semua perncngn yahudi dn nasrani untuk melekakan ummat islam..sungguh memalukan dn menaikkan amarah apabila mndgr pljr2 skola agama membincangkan tntg AF lah...yg laen2 yg sewaktu dgn nyer...tidak kah merka sedar itu semua adalah senjata org2 barat untuk menerapkan pemikieran mereka kedlm otak dn cara hidup kiter...???ape nk jd dgn kerajaan skang yg semakin melampau2 dlm hiburan dn...isk..isk isk...x dpt nk teruskan...

KESIMPULAN:

-dgn gejala 'so sial' remaja2 skang yg ketelaluan ini, marilah ketiga2 pihak yg disebutkan di atas sedar dgn segala kesalahan yg dilakukan....
-bg individu2 yg terlibat jgn lah terus lalai dgn dunia anda...igtlah dlm keseronokan yg di lecapi skang ada saudara kita yg mnangis di sana...palestin dn sumer negara yg tertindas mnangis bkn shj kerana cuak dn takut dgn pnjajah yg kejam,tetapi melihat naseb kita yg telah dijajah lebih terul lg drpd ape yg mereka hadapi iaitu kita telah dijajah dgn pemikiran barat...
-jgnlah terus salah mnyalah kan pihak lain sedangkan diri sndiri mempunyai peranan...
bg individu jgnlah asyik mnyalahkan ibu bapa yg membelikan motor,komputer,internet,dn tv yg byk mnyumbang kpd gejala 'so sial' ini atas sbb kesalah gunaan kiter...
-bg ibu bapa pulak cuber lah muhasabah diri dgn melihat sejauh manakah pendidikan islam yg telah kita terapkan dlm diri anak2..adakah kita hanya memberika mereka tv yg oenuh dgn hiburan yg melalaikan serta komputer untuk mereka mnyalah gunkannya dn juga motor untuk mereka merempit..??? jwblah sndiri dlm hati..moga2 dpt membaiki mana yg silap...
-bg pihak kerajaan pulak...jgnlahn asyik mnyalahkan mak bpk yg dh berssh pyh mndidik anak2 mereka sedangkan kerajaan dgn sng meluluskan hiburan yg mnjadi hidangan anak2 bangsa di hdpn tv yg keterlaluan...bknnyer x boleh halang...kerajaan mstilah mnggunakan kuasa sepanuhnyer untuk membentuk anak2 bangsa yg akan memimpin negara ini suatu hari nnti...pikir2kanlah sndiri ....

4 comments:

Anonymous said...

amat bagos..saya harap kamu dpt meneruskan lg bende baik yg mcm ni..tp kalau tulis..tulisan kena la lawa skit..okay tu je..salam

عابده بنت دهالن said...

pengaruh barat banyak mmpengaruhi rakyat malaysia sejak zmn jajahnnya lg...ini antara kesan jgka pnjgnya...
bila study tntang TITAS(Tmdn Islam & Tmdn Asia) ms kuliah dulu br nmpk apa yg berlaku skrng...semuanya berpunca dr barat...yg tujuan utamanya menghapuskan umat Islam seluruh dunia.

lumrahnya manusia bila mningkt remaja mmg inginkn hiburn...bila disajikn hiburn yg melampaui batas...inilah jadinya...umat islam dah xde bezanya dgn bukn islam...

mudah2an suatu masa nnt islam akn kembali bangkit semula sepertimana zmn Rasulullah n Khulafa' ar-Rashidin...amiin

ghost_MaR said...

respon kpd gurauanmu dgn si am firdaus ... akhir d'liang lahad jika ad yg sudi menanam kn tubuh kita ... Islam x der akhirnyer ... Islam sentiasa d'pelihara Allah hendaknyer ... AMIIN best gak jln2 sini hehehe :)

( sengaja publish kt sini sbb mu punyer shoutbox cari pasal dgn beta )

NahnuNasrullah said...

gurauan ana dgn am firdaus..aper nih...??x phm...