Sunday, May 11, 2008

Perikse ...oh perikse....

Memandangkan skolah2 di Malaysia akan menghadapi perikse jap lagi,ana mndpt ilham untk menulis CetuSaN MinDa tentang Perikse pulak...alahai...perikse ,perikse...

Minggu sebelum perikse berjalan dgn penuh kelainan....
kebanyakan Mllm dn mllmh memberi ruang kpd anak didik masing2 untk mngulangkaji pelajarn...tidak kurang juga yg memberikan latihan secara bertubi-tubi kpd murid masing...latih tubi lah katekan...ade jugak yg mnyifatkan latih tubi ini menyeksakan...(ana termasuk kot...hehehe)

Masa nilah kite akan melihat gelagat para pelajar yg masing
2 mempunyai prinsip tersendiri dlm mnghdapi peperiksaan...
ada yang bila mllmh bg masa untuk ulangkaji jer terus menerkam ke arah buku dn membacanya dgn rakus skali...(cm anjing lah pulak..)
ada yg sebok membuat nota kecil,
mungkin untuk memudahkan mgulangkaji ataupon untk tidak terkantoi waktu perikse..hehehe...
tidak kurang jugak waktu nilah digunakan sebaik2nyer untuk menghias kelas...(jgn terase yer...)
tp yg plg membengangkan kebykan mllmh ana rase adalah yg menghabiskan masa yg diberi sepenuhnye untuk bincang psl bola....
ade yg skong Setan Merah..
Ade pulak sokong Arsengal...
x kurang jugak yg sokong Chelsial dn Liverfool...namun begitu Tottenham tetap yg utama..hehehe....


Selain gelagat yg tidak kurang juga melucukan itu, kiter jugak pasti dpt melihat dn memrhatikan beberapa matlamat serta target yg ditetapkan oleh sume org...
ade yg mahu top ten...
ade juga yg mempunyai tujuan untuk memperbaiki prestasi yg lepas...
ade yg berlawan markah sesama member...
tidak kurang juga yg mahu mempertahankan tmpt pertama yg diperolehinye hampir setiap tahun dn ade juga yg mahu menunjukkan kehebatan di skolah baru....hehe
he...mcm2 ada..

tp ade sau bende yg plg pelik...iaitu tidak mahu membaca buku dgn alsan mahu menguji kehebtan otak yg dikurniakan Allah kpdnye dn mahu melihat samada die mampu mnjwb soalan yg diajukan dgn mngejut...

Stelah melihat segala bende yg berkaitan dgn perikse nih...tercetuslah satu yg boleh dianggap sbgi satu CetuSaN MinDa yg harap dpt memberikan pngajaran buat sume org...

Apa itu perikse..?? perlukah perikse..?? sejauh mana pentingnye perikse...?? adakah perikse berkesan untuk mnguji segala ape yg telah diajarkan...?? Adakah kiter terlalu mementingkan perikse sehingga melewatkan solat..?? adakah sehingga x larat nk bngun tahajjud...?? bg mereka yg berdoa pd tuhan pd waktu malam agar dpt keputusan yg cemerlang dlm perikse,adakah kiter buat itu kerana allah ataupon kite mnjd hamba kpd peperiksaan...?? adakah perlu study smpi stress...??tension..??
Arghhh..!!!terlalu byk yg perlu disoalkan....

Tp yg ana nk tekankan di sini adalah....
Tidak sedarkah kita dlm mnghadapi peperiksaan yg sungguh meyeksakan ini,sebnarnya ada PEPERIKSAAN YG LEBIH PNTG yg kite sumer akan hadapi...?? .....

كل نفس ذاءقة الموت
*setiap yg bernyawa psti akan mati....

ما يلفظ من قول الأ لديه رقيب عتيد
*tiada yg dilfazkan drpd perkataan kecuali ada disisinya raqib dn 'atid...

dgn dua ayat al quran di atas dptlah dilihat bhw ada bebrapa peperiksaan yg jauh lebih besar drpd perikse dunia ini...
perikse di dunia ini tidaklah penting mana...ada satu perikse yg sdg kita lalui skrang yg tidak ramai antara kite yg mnyedarinya ....

iaitu..
kehidupan kite di dunia ini....

peperiksaan yg hanya kite dpt mengetahui keputusan nya di akhirat kelak...

andai kite lulus dalam ujian di dunia ini...
ganjaran yg x dpt digambarkan mngunggu di akhirat....
gagal kita bermaksud....
kecelakaan yg amatlah besar menunggu kite di sana.....
ujian bknnye calng2 ujian...

drpd harta... pompuan... pangkat... populariti... isy,isy,isy.....
semoga kite lulus dgn cemerlang dlm peperiksaan yg sdg kite lalui skarang,....


(jenis apekah diriku ini...???org tgh bace buku dh nk perikse nih...sebok tulis blog lak...poda...mcmner lah perikse nnti...)

1 comment:

e T r e x said...

yeS! this is a very good article. i like it. betul tu..! ana kalau nk perikse, sanggup bangun kol 3 pg.. tp kdg2 bz study smpi tak smpt solat tahajjud. well, as you said in the article, we always dahulukan perikse dr segala2nya.

dari sudut akademik pula ana mendapati, periksa sangat menguji kecekapan akal dalam memproses maklumat output dan input. dalam erti kata lain, periksa memberi petunjuk bahawa akal sesorang itu dalam keadaan normal. (haha..ape yg ana merepek ni?)