Wednesday, May 7, 2008

Siti yg Menjadi Impianku


Sebagai mana yg diketahui,bukanlah hanya seorang dua pompuan yg bernama siti kt dunia nih...berlambak giler...persoalannyer siti yg mana satukah yg dimaksudkan dgn tajuk di atas..??
Siti Nurhaliza..?? semestinyer bukan...
Siti Amaleena ..??OOOoo,tidak2....jauh sama sekali...
Cik Siti Wan Kembang...?? mungkin kot...hahaha...
abehtu..??siti maner yer..??nk tahu..?? lihat ape yg tertera di bawah ini...hehehe.....

1)Siti Khadijah
-merupakan isteri rasulullah yg pertama..isteri plg setia...x pernah jemu memberikan sokongan..di kala suami tersayang memerlukan seorang teman..rela mengorabankan segala kemewahan..

2)Siti Fatimah
-anak rasul yg tinggi pekertinya..sangat kasih dn syg serta setia kpd suaminya Ali walaupon miskin..Tidur hanya berbantalkan lengan Ali...

3)Siti Aisyah
-diakui sbgi isteri rasulullah yg plg romantik lg jiwang...sanggup berkongsi bekas minum nyer dgn rasulullah..dimana bekas nabi minum,disitulah die akan minum..dgn kedudukan yg sama..termasuk lah longitud dn latitud nyer...(penghormatan buat mllmh tercinta)

4)Siti Hajar
-Isteri nabi Ibrahim yg patuh kpd suami nyer dn suruhan Allah..Sanggup ditinggalkan oleh nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan..berjuang mencari air untuk memberi minum anaknyer Ismail...

5)Siti Maryam
-Wanita suci yg pndi menjaga kehormatan diri dn mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnyer dipilih oleh Allah untuk ditempatkan nabi Isa..

6)Siti Asiah
Isteri Firaun yg tinggi iman nyer..(skali lg "bkn nurul iman" yer...) tidak gentar dgn ujian yg dihadapinyer..memillih syurga yg abadi drpd kemewahan firaun laknatullah yg duniawi...

7)Siti Aminah
-Wanita mulia yg rahim nyer dipilih sbgi menempatkan satu2nyer nabi yg diutus untuk seluruh ummat manusia..yg membawa rahmat ke seluruh alam...

8)Siti Muti'ah
-yg ni mungkin x berape famous mcm yg telah disebut kt atas2 tuh..tp tanpa kebykkan kiter tahu...isteri yg sanggup mnyediakan tongkat untuk suaminye memukul dirinye jika ade sebrg slah atau silap...selain itu,die juga berhias dn menunjukkan kecantikan nye hanya kpd suaminye shj....


yg nih yg last...ana dh kering otak dh memikirkan psl siti2 nih...kiter tgk yg ni pulak...

9)Siti Zubaidah
- Isteri KHalifah Harun Ar rasyid yg snggup membelanjakan seluruh harta nya utk membina terusan untk kegunaan org ramai...niat ikhlas hanya kerana allah...

Akhir sekali ....
الخبيثات للخبيثين والخبيثون للخبيثات والطييبات للطييبين والطييبون للطييبات
(النور:الأية)26

"org pompuan yg jht untk org lelaki yg jht,dn org lelaki yg jht untk org pompuan yg jht...dn org pompuan yg baik untk org lelaki yg baik dn org lelaki yg baik untk org pompuan yg baik"
(surah an nur:ayat26)

10 comments:

sebumbung mgb said...

familiar sungguh nama siti amaleena jamal itu.meskipun tak ramai yang mengenali beliau,jaga2 mggunakan nama2 banat sebegitu.kontroversi nanti..btw, tahniah kerana sudah menjadi semantap ini.mabruk!

safwan said...

mlmh tercinta..wah..banyak budak ni x sangka..bukan mlmh hasmahani ke yg tercinta..k..salam

Farah Lina Azizan said...

semoga anta mendapat isteri solehah daripada ciri-ciri salah satu 9siti impian anta..=p hehe

AimEi's said...

salam.. macam mana perempuan yagn jahat dapat lelaki yg baik..

manakala lelaki yg jahat dapat perempuan yg solehah...

bukankah jodoh itu di tangan Tuhan

NahnuNasrullah said...

bagaimanakah seorang hamba mahu mncbar ayat2 tuhan yg terkandung dlm al quran..??

ana yakin yg jodoh berada dlm tgn tuhan dn ana juga begitu pasti jika terjadi sperti yg sedemikian pasti rumah tangga x kan bertahan lama...
ataupon kedua2 nyer akan serasi samada yg jht berubah mnjd baek atau yg baek berubah mnjd jht...
pikir2kanlah...

fisabilillah said...

salam alaik.. nk respon ttg persoalan aimei..

"salam.. macam mana perempuan yagn jahat dapat lelaki yg baik..

manakala lelaki yg jahat dapat perempuan yg solehah...

bukankah jodoh itu di tangan Tuhan

May 9, 2008 8:23 PM"

mari kita fikir2kan yer sama2..

kenal Asiah? isteri Firaun? Dia wanita suci yg terpelihara.. Adakah iman kita ni setanding iman Asiah? then kenapa wanita semulia dia dpt sejahat2 lelaki? maka..

walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kita, terimalah dengan hati yang redha.. tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kita sayang, tak jadi hal lah.. tapi kalau dapat yang kita taknak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kita ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kita sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kita sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. alangkah bertuahnya kita kalau kita mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. ”

Mengapa Asiah? mungkin kerana hanya imannya yang cukup kental untuk teguh di sisi Firaun.. wanita lain tentu hancur dah imannya.. dan Allah tu Maha Adil.. nanti di syurga Nabi ada 4 org isteri~ Khadijah, Aisyah dan Asiah.. lagi sorang tak ingat sape.. wallahua'lam.. Artikel yg boleh di syer kat blog saya bulan Mac 2008 "Bercinta di atas jalan dakwah".. :-)

NahnuNasrullah said...

syukran kpd fisabilillah...semoga dirahmati Allah selalu..

kpd safwan..memandai lah anta mllmh hasmahani...jage2 sket dlm memberi komen...nnti ade gak yg kene buang jap lg...hehehe...gurau jek...
blog nih menggunakan sistem dmokrasi sepenuhnyer...jgn risau...

zittozapplez said...

assalamualaikum,

saper guru tercinta???mlmh suraya??mlmh suraya??mlmh suraya??hmmm.....setau kan dier x ske anta sbab anta x profesianal..ahhahahahhaah...memaen jer..good job with the blog.

100pLus said...

hu~ muhd al-fateh ni siape sebenonye?? ~@

ana rase betul gak cakap anta.. kalau org jahat kahwin dgn org baik..lastly salah sorg akan jadi baik@sebaliknya.. mcm konsep ThErmal eQuilibrium la sbgi contoh~

net of transferring substances is zErO.

hehe.

hamba Allah said...

salam,

kalau macam tu ana nak namakan anak ana siti khadijah, siti fatimah..
biar pabila dia orang besar nanti..
diaorang akan berjihad demi agama Islam..