Wednesday, May 28, 2008

Media Massa vs Cara Hidup Islam

Semakin berlalu masa semakin banyak berlaku perubahan..
sama ada perubahan dari segi ekon
omi,dasar kerajaan,sosial dan berbagai lagi..
semakin berlalu masa semakin banya
k masalah sosial yang timbul...
berbagai ideology yang menyesatkan tumbuh bagaikan cendawan...
semakin banyak remaja yang menjad
i mangsa dan menjadi sasaran untuk menjadi mangsa..
golongan kuffar tanpa henti sentiasa merancang pelbagai rancangan yang menggugat keseimbangan alam..
pelbagai trend baru di tebarkan ke s
etiap inci tanah di muka bumi ini...
namun segala perancangan mereka m
asih tidak disedari oleh kita..
meresap secara senyap ke dalam jiwa
setiap manusia yang bergelar muslim(target utama)...
resapan yang menyentap roh islam dari
jiwa...
mengikis segala fahaman islam yang s
elama ini tersemat kemas di dalam jiwa...
sudah tidak ada perasaan bertanggungjawab atas agama sendiri..
segala tanggungjawab dilepaskan begitu sahaja tanpa mengira hukum...
melayani setiap agenda-agenda yang
disusun dengan penuh kerjasama....
membiarkan diri dibentuk dengan fahaman yang terpesong jauh sekali dari yang sepatutnya..
dari kecil sampai dewasa dibesarkan dalam suasana yang menyesatkan...


Maka..kesan dari itu terlahirlah insan-insan yang kini di anggap sebagai ’sam
pah masyarakat’..berbagai masalah sosial
timbul...lepak,couple,zina,rogol,buang anak,minum arak,kurang ajar dengan mak bapak,dan berbagai lagi masalah sosial yang timbul..jika nak disebutkan di sini...
terlalu banyak..
semua itu adalah hasil didikan dari golongan kuffar yang sentiasa berusaha menghapuskan islam sehin
gga ke akar umbi...

namun masih ada lagi golongan yang sedar akan keadaan ini..
dan berusaha untuk mengejut semua ummat islam dari
tidur mereka yang dibuai dengan keindahan duniawi yang memukau..mengajak ke arah jalan yang lurus..dan apa yang kita harapkan semoga saya dan para pembaca semua tergolong dalam kalangan ini..
para pendokong dakwah islam..

yang mengajak kepada allah dan semoga apa yang kita lakukan ini hanyalah semata-mata demi mengejar keredhaan allah..
kita memohon kepada allah supaya kita semua diberi hidayah dan juga taufiq supaya kita dapat menempuh segala dugaan dan cubaan dengan kesabaran dan kebergantungan hany
a kepada allah semata-mata...

Seperti yang telah sedia maklum..
negara kita sendiri tidak terlepas dari perancangan golongan kuffar..
mereka menyeludup masuk ke dala
m sistem pemerintahan negara kita tanpa disedari ....
berbagai wasilah/cara yang mereka gunakan untuk menyesatkan golongan kanak-kanak,remaja,bahkan golongan tua sendiri tidak terlepas dari pandangan mereka..

mereka meletakkan FUN,FOOD dan FASHION sebagai dasar perancangan..
mereka sekarang sudah menguasai media
massa jadi semakin mudah untuk mereka mengadakan hiburan yang keterlaluan sehinggakan boleh membentuk cara pemikiran yang negatif,sempit dan terhad...
apabila dari kecil sudah dibentuk c
ara pemikiran dengan silibus yang dirancang maka otak ma’nusia itu sendiri akan terbentuk seperti yang dirancang...
dan bagi golongan kuffar..
mereka ingin membentuk pemikiran serta jiwa yang sayangkan dunia dan takutkan mati dengan itu otak manusia akan terbantut dan tidak mampu untuk berpemikiran yang luas ...
sebagai contoh Ali bin Abi Talib,Usamah bin Zaid,Muhammad al Fateh..dan ramai lagi tokoh yang bole
h kita ambil sebagai contoh..kita boleh lihat bagaiman cara mereka berfikir..
pada usia 20-an sudah memikirkan bagaimana untuk menakluk dunia..
tetapi pada zaman ini setelah mendapat di
dikan media massa..
golongan remaja lansung tidak memikirk
an agenda-agenda besar tetapi hanya memikirka perkara yang remeh temeh seperti ‘awek aku sakit,apa aku nak buat’ ....
sebaliknya mereka tidak pernah langsung untuk terfikir..
’ummat islam sekarang semakin teruk,apa yang perlu aku lakukan’...
di negara kita...terdapat macam-macam siaran untuk kanak-kanak...contohnya..Tom To
m Bak..Anak-Anakku,Macam-Macam Aznil....bagi saya semua program tersebut tidak patut sama sekali diadakan kerana bagi saya patutkah budak sekecil itu didedahkan dengan unsur-unsur negatif???selepas mereka melihat siaran yang tidak sepatutnya..sudah semestinya mereka ingin menirunya...sebagai kesannya...tempoh pembesaran si kecil dipengaruhi oleh media massa....pemikiran negatif..akhlak negatif..maka timbullah berbagai masalah sosial..kesan media massa ke atas pembentukan masyarakat sudah terbukti jelas dan banyak bukti yang boleh kita lihat...


Yang sepatutnya..bagi kaum muslimin..
mereka tidak cukup hanya mengikuti islam secara keseluruhan,berakhlak mulia,menjaga adab..
mereka masih mempunyai tanggungjawab yang besar iaitu menyebarkan rahmat islam ke sekalian alam...
kerana itu yang sangat dituntut pada masa ki
ni..
kita sebagai ummat islam akan terus berdosa s
elagi islam tidak tertegak dimuka bumi ini...
dakwah ini bukan hanya terhad pada sesetengah golongan sahaja tetapi kepada setiap individu yang bergelar muslim...
jadi target kita adalah untuk menguasai bumi ini demi menyebarkan ajaran islam dan supaya manusia membebaskan diri dari menyemb
ah sesama sendiri kepada penyembahan kepada tuhan yang satu iaitu allah s.w.t..bagi individu yang bercita-cita besar sudah pasti dia mempunyai pemikiran yang matang,besar dan mempunyai jiwa yang besar dengan berbekalkan ilmu yang banyak...
para penakluk dunia ini sudah semestinya perlu dididik dan dibentuk dengan latihan yang ekstrem supaya terbentuk peribadi yang ekstrem yang mampu mengharungi segala ujian dalam proses penaklukan dunia...


Dan itulah pendidikan yang sepatutnya diterima oleh kaum muslim..pendidikan islam yang menyeluruh yang dapat membentuk diri dan jiwa seorang penakluk yang kental dan tabah...
namun begitu..pihak kuffar terlebih dahulu menyusun serta mengatur perancangan pendidikan yang bertentangan dengan yang dituntut bagi islam...pendidikan mereka berteraskan kelalaian,kemalasan,manja,penakut,lema
h dan berbagai lagi...
semua itu terhasil dari pemikiran yang sempit,terhad dan negatif...
kini hasil dari perancangan mereka ummat islam lemah,malas,tidak bernilai bagaikan buih di lautan yang banyak tetapi tidak bekualiti..


Dalam masa yang sama mereka iaitu golongan kuffar tidak terlepas untuk menyerapkan ideology-ideology dan pengaruh-pengaruh mereka kedalam sistem pendidikan negara kita..sebagai contoh The Phantom of the Opera...disitu sudah jelas bagaimana pihak kuffar cuba untuk menerapkan nilai percintaan dalam jiwa setiap remaja di malaysia....
sistem pendidikan juga memainkan peranan yang besar dalam pembentukan sahsiah setiap individu...

pengasingan agama dari segala aspek kehidupan sangat memberi kesan kepada pemikiran...
sistem pendidikan sekular yang terdapat di negara kita hanya mengundang pembangunan ya
ng tidak seimbang dan membuahkan hasil yang tidak seimbang antara dunia dan akhirat yang mengakibatkan berlakunya penindasan,kezaliman,salah guna kuasa,masalah sosial,..
semua ini berpunca dari kerapuhan asas agama yang hanya sangat sedikit yang diterapkan sejak kecil kerana tiada penekanan agama dalam sistem pendidikan...
apabila dari kecil si kecil tidak dididik de
ngan asas agama yang mantap maka apabila usianya meningkat...
dia melakukan kerosakan dan maksiat secara terang-terang kerana dia tidak mengetahui bahawa apa yang dia lakukan adalah salah kerana dia tidak pernah didedahkan dengan islam..
maka disini kita dapat lihat bahawa sistem pendidikan sangat memainkan peranan yang besar..
namun sayang sekali ia sekarang berada di bawah kuasa golongan kuffar...


Walaupun begitu..masih banyak lagi faktor-faktor yang boleh kita bincangkan..tapi pada kali ini saya hanya ingin kemukakan faktor ini..jadi saya harap pada semua para pembaca supaya dapat prihatin dan ambil pengajaran..di sini saya ingin mengemukakan soalan supaya sama-sama kita dapat bincangkan dan bertukar pendapat sambil mengembangkan fikiran masing-masing..ad
akah media massa lebih mempengaruhi pembentukan sahsiah individu atau sistem pendidikan sendiri yang lebih mempengaruhi???
maklum balas para pembaca sangatlah
diharapkan........


(nampaknya ghuzwatul fikr (serangan pemikiran) di Malyasia nih masih boleh bertahan dlm masa 50 tahun lg....isy,isy,isy....x kan nk tgk jer...di manakah peranan kita...???!! Ayanqusuddinu wa ana hayy...???!!!)

7 comments:

عابده بنت دهالن said...

salam alayk...

brbincg mngnai isu ni...mmg ana suka. bg ana media massa lbh brpengaruh brbnding sistem pndidikn.

alasannya, lihat sndiri...skurg2nya 11 thn kita d dedhkn ilmu agama...tp ilmu tu seolh2 hy brguna utk lulus pljrn jer...pendek kata x trkesan dlm jiwa apalagi nk praktikkn...kebanyaknnya lah...

brbnding media plk...mungkin d sbbkn cara pympaian yg mnrik minat penonton atau pmbaca, tp mlgnya..lbh byk unsur2 ngtif yg d dedahkn...

bkn shj crita2 barat...bhkn crita2 dlm ngara sndiri pn ada yg agk trpesong...seolah2 mngjak org2 kita mengagung2kn bdya barat...n yg sdhnya, org islam yg melakonkn watak trsebut...

jd bila sistem pndidikn x brkesan utk mnydrkn umt manusia...maka pgruh media akan brtmbah2 melalaikan mrk...

di sinilah pntingnya umt islam utk mggunkn pluang yg ada mlalui media massa ni utk mnydrkn kmbli umt islam...mudah2an Allah memudahkan jln bg hamba2Nya yg ingin mngkkn kalimahNya d muka bumi ini...

***mnyntuh tntg sistm pndidikn, agk kesal jg bila ada antara tnga pgjr yg hy mgjr brdsrkn silibus pmbljrn tp x mnddhkn scr trperinci tntg sesuatu prkara...trutama yg mnjurus aspek keagamaan(islam)...ini brdsrkn pglmn bkn utk mnylhkn.

al-ikhsan said...

salam.,
paling tertarik dgn fakta enta; FUN,FOOD,FASHION..setuju sgt!!
tapi yg paling basic of all things comes to the children programmes macam Tom2 Bak la pape lagi la..

memang tak dapat dinafikan bahawa memang 'seronok' dapat tengok keletah anak2 kecil tu, menyanyi2 la, berjoget2 la dan entah apa2 lagi entah..tapi 'seronok' ke kita semua tengok anak2 ISLAM dicorakkan (@lebih tepat dicemar, dikotorkan!)sebegitu rupa sejak dari kecil?

NahnuNasrullah said...

alhamdulillah...time kaseh atas komen yg diberi....marilah kita sama2 menyedarkan ummat islam di luar sana tuh....semoga mereka diberi petunjuk oleh allah....

fahmi said...

pada pertama kalinye saya menonton siaran tom to bak...hati saya bagaikan disentap...sedih..risau..dan macam-macam lagi..kalau tidak silap saya..dalam siaran tersebut ada satu slot budak-budak menyanyi..menari...aduh...semuda 12 tahun sudah pandai pakai pakaian yang menjolok mata...tidak hairan lah semakin hari semakin bertambah kes jenayah...apelah akan jadi pada generasi akan datang..

Anonymous said...

saya sangat kecewa dengan rancangan tom2 bak....

NahnuNasrullah said...

Mmg... ramai yg kecewa dgn rancangan tu.. sungguh x masuk akal.. ntah jd ape la bdk kecik tuh biler besar nanti.. Nauzubillah.. mintak2 jgn ler jd mcm Suffiah...

Anonymous said...

assalamualaikum..
sememangnya rancangan tu amat mmberi pngaruh yg bsr kt bebudak..
adk ana blh nyanyi lgu
"kamu ketahuan pacaran lagi tu...."
huh...!! trkejut ana, rupanya dia bru je sudh tgk cite tom2 bak..
x thu, apa nk kata.. ana takut adik ana...